Jāņa Rozes grāmatnīcas aplikācijas recenzija

tumblr_makg4tVTWR1qc5jid

Šis ir Jāņa Rozes grāmatnīcu mobilās aplikācijas (iOS versija) apskats. Aplikāciju vari atrast te (iOS) un te (Android). Par labākām aplikācijām!

Pirmais ekrāns

Es būtu izvēlējies salikt šos piecus elementus statiskā apakšējā joslā, kas aplikācijas “caurstaigāšanu” padarītu efektīvāku. Šobrīd sanāk, ka pa sadaļām var staigāt tikai caur pirmo ekrānu, kas veido tādu tā kā sazarojumu, kurā nav iespējams pāriet uz citu atzaru neatgriežoties ceļa sākumpunktā. Tāpat arī, manuprāt, lieki iztērēts ekrāns. Te varētu būt aktīvā karte ar manu atrašanās vietu un tuvākās grāmatnīcas atrašanās vietu, jaunumu plūsma (nejaukt ar twitter plūsmu) vai cita informācija, kura lietotājiem ir prioritārāka. Nākamajā versijā (balstoties uz aplikācijas lietotāju reālo statistiku), te (kā pirmais ekrāns) varētu būt ielikta populārākā aplikācijas sadaļa.

Tops

Tops ir tops, bet ņemot vērā daudz brīvās vietas blakus grāmatu vāku attēliem, varētu būt pievienoti kādi aktīvie dati. Piemēram, lietotāju vērtējumi, nedēļas/mēneša pārdošanas apjomi, komentāru skaits utt.

Atverot konkrētu grāmatu topa sadaļā atkal ir daudz tukšu laukumu, kuri varēja tikt izmantoti lietderīgāk, lai lietotājam būtu mazāk jāslīd pāri ekrāniem. Tāpat arī zemāk esošais grāmatas izklāsts ir grūti lasāms aplikācijas fona dēļ. Zem grāmatu aprakstiem ir arī komentāri, bet nav iespējas tos pievienot. Redzams, ka komentāri netiek šķiroti, kas nodrošina latviešu vidējā komentētāja līmeni zem dažām grāmatām (kur vairs netiek komentēta grāmata, bet citi komentētāji – vairāk vai mazāk pamatoti). Vismaz vienai grāmatai apraksta apakšējā mala norauta, jo aplikācija neļāva noskrollēties un palikt tik zemu, lai redzētu visu tekstu.

Poga “Pirkt” (skatīt iepriekšējo attēlu – zem grāmatas vāka attēla) nepatīkami pārsteidz, jo pieļauj kļūdu, kuru mobilajā vidē visbiežāk pieļauj neprasmīgi QR kodu izmantotāji – aizved uz mobilā telefona ekrānam pilnīgi nepiemērotu lapu. Šeit šī atzara pētīšanai atmetu ar roku, jo bakstīties pa šādiem ekrāniem un otrā rokā turēt ibankas kodu karti (pieņemu, ka maksāšana ar internetbankām vai vismaz kredītkartēm) nav nekāda medusmaize. Labi, ja piegādes adrese jāievada tikai vienu reizi.

Ja pirkšanas iespēju nav iespējams vai ir tehnoloģiski sarežģīti piemērot mobilajai videi, pogu “pirkt” ieteiktu aizstāt ar “add to wishlist” (latviski varētu būt, piemēram, “pievienot grāmatplauktam” un ieviest listes sadaļu aplikācijā, lai varētu noskatītās grāmatas nopirkt veikalā vai pasūtīt mājaslapā no datora. Bonuss būtu sinhronizācija ar lietotāja kontu, lai grāmatas nav jāmeklē un jāpievieno iepirkumu grozam pa jaunu.

Varētu strīdēties par to, ka jābūt iespējai pasūtīt uzreiz, kas citos gadījumos arī varētu būt noderīgi, bet šajā gadījumā pasūtīšana pāris stundas vēlāk (piemēram, kamēr beidzu braukt sabiedriskajā transportā no darba uz mājām) neko nemainīs.

Akcijas

Raiba, nepārdomāta vide. Izskatās, ka izmantoti elementi, kuri paredzēti citiem (lielākiem) reklāmas materiāliem, kas nodrošina raibumu, nesalasāmību un pietiekoši neinformē. Katrs no piedāvājumiem atveras nākamajā lapā – ar konkrēto bildi augšpusē uz ziliem tekstiem ar hipersaitēm (salasāmas vēl grūtāk kā melnie burti ierastā fona dēļ). Katra no hipersaitēm vai linkiem atkal aizved uz lielo mājaslapu, kura nav pārskatāma. Šo es nominēju par visdraņķīgāk izvedoto sadaļu visā aplikācijā.

Kontakti

Beidzot kaut kas (daļēji) ir izdarīts pareizi. Te arī vienīgais arguments, kāpēc šai aplikācijai vajadzēja tapt kā natīvajai, nevis web aplikācijai. Veikali tiek sakārtoti pēc attāluma no manis (tiek izmantots GPS). Tiesa, šo funkcionalitāti var dabūt gatavu arī web risinājumā. Bet šoreiz +1 AmberPhone. Tiesa, arī šeit vēl ir ko darīt.

Pirmkārt, veikalus varētu atzīmēt ar gaiši zaļiem un sarkaniem foniem – atkarībā no tā, vai šobrīd ir atvērti vai ciet un pievienot arī pulksteņa laiku ar atvēršanas/slēgšanas brīdi (atkarībā no pašreizējā statusa – tiem, kuri vaļā, rāda, līdz cikiem vai cik ilgi vēl, bet tiem, kuri ciet – otrādi).

Otrkārt, atverot konkrētu veikalu, ir redzama tā atrašanās vieta kartē, bet netiek palielināta karte, lai parādītu tajā arī lietotāja novietojumu pret veikalu (papildus soļi lietotājam, kas nekad nav labi, it īpaši, ja tos novērst ir pavisam vienkārši). Tāpat nav iespējas pārnest adresi uz telefona navigāciju, kas palīdzētu izveidot optimālāko maršrutu un veiksmīgi noorientēties.

Treškārt, šai informācijai vajadzētu būt mājaslapā, kura salasāma no mobilā telefona, jo neviens neinstalēs aplikāciju, lai noskaidrotu Jāņa Rozes veikala adresi vai darba laiku, tam tiek izmantots mobilajos telefonos esošais interneta pārlūks.

Pēdējā sadaļa – Twitter

Šī sadaļa ir daudzu nepieredzējušu izstrādātāju niķis. Es nezinu, vai vaina ir kritiskās domāšanas trūkumā vai nespējā argumentēt klientam šīs sadaļas maznozīmību (un pat bezjēdzīgumu).

Pirmkārt, lietotājiem, kuriem nav zināms, kas ir twitter un ko tas ēd, šis droši vien izskatās pēc ķīnas ābeces un vienkārši mulsina.
Otrkārt, tie, kuri zina, kas tas ir un grib lasīt Jāņa Rozes tvītus, to darīs pašā twitter.
Treškārt, šajā gadījumā te kādam ir bijušas līkas rokas. Skatīt tvītu, kurā ir trīs burti – “FML”. Pārbaudīju twitterī, tur ir pagarš tvīts, kurā ir #FML haštags. Značit gļuks. Ar citiem tvītiem, kuros pa haštagam, tas pats.
Ceturtkārt, ja ievieš šo strīmu aplikācijā, ir jārēķinās, ka jādomā, ko retvītot un ko padot uz aplikāciju. Pirmais – @reply tvītiem te nevajadzētu parādīties, jo bez konteksta tie atkal mulsina, pat kaitina lietotājus. Šis, manuprāt, arī iet zem tās pašas sarunas par to, ka nevajag savienot profilus un ziņas padot no vienas vietas uz otru automātiski.
Piektkārt, “Sekot” poga itkā ved uz twitter aplikāciju, bet tā neatveras un nokrešo. Mēģināju vairākas reizes.
Sestkārt, @reply funkcionalitāte strādā caur pieejas paņemšanu telefonam pieslēgtajiem twitter kontiem. Mīnuss tāds, ka paņem pirmo, kas sarakstā un neļauj man izvēlēties, kuram profilam vēlos dot pieeju.
Septītkārt, nerādās ne lietotājvārdi, ne norādītie vārdi. Izskatās, ka viens otrs retvīts no autoriem, bet bez vārda tikai speciālists (ar labu redzi un baigi korektas twitterbildes gadījumā) noteiks, kas ir autors.
Astotkārt, nu, kā @JanisRoze lieto twitter? Diezgan traki izskatās. Nevajag visu retvītot. Par to var palasīt manā rakstā šeit.
Devītkārt, te es apstāšos. Visvienkāršāk būs šo sadaļu izvākt un pārvērst par īsu jaunumu un paziņojumu sadaļu tikai aplikācijas lietotājiem. Vai arī vienkārši izvākt.

Funkcijas, kuras nav, bet vajadzētu

Pirmais, ko es ieliktu – meklētājs un wishlists. Lai varu atrast grāmatu, kuru man, piemēram, iesaka draugs un pievienot tām, kuras gribu izlasīt.

Integrāciju ar Jāņa Rozes datubāzi. Šobrīd izskatās, ka teksti un saturs aplikācijai tiek gatavoti speciāli. Baigais darbs un lielas izmaksas ilgtermiņā. Savienojot to ar grāmatu bāzi, tas atkristu.

Login ar www.jr.lv pieeju. Lai lietotājam vieglāk veidot un skatīties grāmatu sarakstus un ir vienota, ērta sistēma. Šobrīd mobilā aplikācija ir tāds atsevišķs augonis, kura no jr.lv datora ekrānā atpaliek par n jūdzēm.

Galu galā, pašiem grāmatu mīļiem Jāņa Rozes kompānijā vajadzētu zināt, kas visvairāk noderētu viņu klientiem. Šobrīd aplikācija izskatās izveidota ķekša pēc un nevaru iedomāties, kas varētu būt tās mērķauditorija. It kā visi, bet neredzu nevienu “killer feature” jeb unikālo pārdošanas punktu. Sorry.

——-

Aicinu pierādīt, ka man nav taisnība, komentāros.

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.