Ice Bucket Challenge – kas tas ir un kāpēc?

36143a4

Pēdējās dienās daudzi (it īpaši tie, kuri vairāk dzīvo pa ārzemju interneta resursiem) noteikti ir pamanījuši jauno trendu – uzgāzt sev virsū spaini ar ledusaukstu ūdeni, nofilmēt to un publicēt video internetā, paralēli uz šādu aktivitāti izaicinot draugus, paziņas un personības.

Te ir piemērs:

Bils ļoti pacentās, viņš ir vienīgais, kurš ir speciāli izveidojis šādu uzparikti, lai to izdarītu. Marks, piemēram, tāpat kā lielākā daļa citu šīs aktivitātes veicēju, vienkārši uzlēja sev to ūdeni uz galvas pats.*

Mērķis

Šīs akcijas mērķis ir savākt līdzekļus (ziedojumus) ALS asociācijai, kas apmaksā slimības pētīšanu un zāļu meklējumus. Sekundārais mērķis ir uzrunāt pēc iespējas plašāku auditoriju.

Noteikumi

Princips ir pavisam vienkāršs. Nesen pa Latvijas Facebook ārēm klejoja alus izaicinājumi – Tev ir 24 stundu laikā jāizdzer kauss alus vai jāpērk kaste alus izaicinātājam. Ar ledus spaini ir līdzīgi – 24h stundu laikā ir jāuzgāž sev virsū spainis ar ledusaukstu ūdeni, vai jāziedo (100$) ALS fondam. Tiesa, noteikumi nekur oficiāli publicēti nav (ALS asociācijas mājaslapā tādus neatradu) un wikipēdija arī saka, ka šī izaicinājuma izcelsme nav nosakāma.

Kā jau šādās masu akcijās notiek, ja nav stingras vadlīnijas, izveidojas vairāki noteikumu (izaicinājuma izpildes) varianti. Ar ledus spaiņa izaicinājumu ir aptuveni šādi:

  • Visatzītākais ceļš (cik esmu lasījis, šis ir tas kā tas no sākuma ir bijis domāts) ir vai nu ziedot, vai aplieties ar ūdeni;
  • Bagātie un slavenie saka, ka dara abus (Tims Kuks, piemēram);
  • Citi vispār droši vien nezin, ka ūdens spaiņu video ir jebkāds sakars ar labdarību.

Kāpēc ir jātaisa bezjēdzīgi video, ja var vienkārši ņemt un noziedot

Šis ir spēcīgs un saprotams arguments. Latviešu tikums ir darīt labu un ar to neplātīties. Atļaušos nepiekrist un teikt, ka spēks ir daudzos, nevis vienā. Lielākajai daļai labdarības organizāciju ir ziedotāji, kas cauru gadu tās atbalsta. Tiesa, vienmēr var labāk un vairāk naudas šādās organizācijās nozīmē vairāk izdarītu labu darbu. Konkrētā kampaņa ALS fondam nemaksā vairs neko, bet atnes tādu atpazīstamību, kādu nevar nopirkt par naudu.

Protams, var nopirkt reklāmu televīzijā, radio un presē un, iespējams, var sasniegt tieši tikpat cilvēku. Tas, ko nevar, ir pierunāt slavenības un parastos pilsoņus tik pašaizliedzīgi un tādā apjomā aiz laba prāta kaut ko reklamēt – un šādā veidā pasniegts mesidžs “hej, ziedo mums naudu” strādā daudz labāk, nekā 30 sekunžu “spots” reklāmas pauzē.

Šī pilnīgi noteikti ierindosies starp visu laiku veiksmīgākajām ziedojumu vākšanas kampaņām. Protams, daži grib rādīt ar pirkstu uz to, ka pusē publicēto video nav nekādas atsauces uz šo kampaņu, bet tas, ko vajadzētu mērīt, ir sasniegtais cilvēku skaits, savāktie līdzekļi un pašas slimības** atpazīstamības celšana, kas noteikti palīdzēs piesaistīt līdzekļus nākotnē.

Rezultāti

Iespējams, ka labāks šo video jēgas skaidrojums ir redzams ciparos. 18. augustā ALS asociācija savā mājaslapā ir publicējuši ziņu, ka no 29. jūlija līdz 18. augustam viņi ziedojumos ir savākuši 15.6 miljonus dolāru, kas ir gandrīz deviņas reizes vairāk nekā tajā pašā periodā pērn (1.8 miljoni $). Turklāt, šo summu ir ziedojuši gan jau esošie, gan307,598 jauni donori.

Trīs dienas vēlāk (21. augustā tajā pašā lapā ir cita ziņa – kopš 29. jūlija ziedotā summa sasniedz jau 41.8 miljonus dolāru (iepriekšējā gadā, tajā pašā periodā – 2.1 mio $). Es sarēķināšu – trīs dienas vēlāk ir par 26.2 miljoniem $ vairāk un 20 reižu vairāk nekā iepriekšējā gadā tajā pašā periodā. Un trīs dienu laikā jauno donoru skaits ir pakāpies no 307,598 uz 739,275. Mani īpaši uzrunā jauno ziedotāju skaits. Ja tā turpināsies, šai organizācijai mēneša laikā būs vairāk kā miljons jaunu ziedotāju – sanāk puse Latvijas. Neaptverami.

Var teikt, ka no video publicēšanas internetā nav jēgas, bet skaitļi runā ko pavisam citu.

Te arī viena ALS diagnosticētā skats uz šo kampaņu (būs jāraud): http://www.upworthy.com/the-last-ice-bucket-challenge-you-need-to-see-and-you-really-should-see-it

Vai to var atkārtot?

Jā. Vajag labu ideju, sakarīgu mērķi un ļoti pārdomātu launch. Sociālās platformas uz šo ir plati atvērušas durvis. Nāk ziema, var likt cilvēkiem plikiem vārtīties sniegā.

Kāpēc to dara Latvijā?

Es nezinu, tas laikam ir stilīgi. Norāda uz to, ka ideja ir lipīga arī pati par sevi. Lai jau mūsu skatuves māksliniekiem veicas.

*FYI – Linkedin ierakstos nevar “ieguldīt” Facebook ierakstus

**ALS ir šausmīga slimība, kas izpaužas kā pieaugošs vājums muskuļos, precīzāk par šo var palasīt wikipēdijas ALS lapā. Tas beidzas ar paralīzi un nāvi.

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.