iBeacon – tehnoloģija mārketologiem, bet ne tikai

ibeacon-logo

Šodien Kristapa Skuteļa vadītajā blogā ir publicēta relīze par iBeacon risinājuma ienākšanu Latvijā. Konkrētais risinājums darbojas izmantojot vienu centralizētu aplikāciju visiem reklāmdevējiem, kam ir savi plusi un mīnusi. Šis bloga ieraksts vairāk ir veltīts tam, lai es padalītos ar savu viedokli, kāpēc šo tehnoloģiju vajadzētu integrēt savā rīku klāstā, nevis paļauties uz trešās puses nodrošinātu risinājumu.

Kā darbojas iBeacon?

iBeacon tehnoloģisko pusi nodrošina mazi bluetooth raidītāji (izkaisīti izvietoti pa teritoriju vai telpām), kuri telefonā instalētai aplikācijai (ja telefonā ir bluetooth un tas ir ieslēgts) palīdz saprast, kur tieši atrodas telefons. Piemēram, veikala stūrī ir nolikts raidītājs un aplikācija zin, kad atrodas tā zonā, jo saņem signālu. Plusi pār GPS ir tādi, ka nav jābūt ieslēgtam GPS (tērē vairāk baterijas nekā bluetooth) un iBeacon darbojas telpās, kur GPS īsti nedarbojas. GPS iekštelpu problēmu mēģina risināt arī ar wifi tīklu kartogrāfēšanu, bet iBeacon noteikti ir lētāks un precīzāks risinājums. Latvijā arī vienkāršāk ieviešams. Viens iBeacon raidītājs maksā ap 50€. Te viens piegādātājs ražotājs, kurš piedāvā iBeacon pa vienam vai pa vairākiem (cena atšķiras pēc pasūtījuma lieluma). Šie raidītāji strādā ar baterijām, kuras jāmaina reizi dažos gados.

Vēl viens spēcīgs pluss ir tāds, ka šī tehnoloģija ļauj aplikācijai zināt, cik tālu lietotājs (precīzāk – lietotāja telefons) atrodas no raidītāja, ko nenodrošinās wifi risinājums.

Attālums no raidītāja ir kategorizēts 3 attālumu amplitūdās:

  • Blakus: Dažu centimetru attālumā
  • Netālu: Dažu metru attālumā
  • Tālu: Vairāk kā 10m attālumā (uztver līdz 70m)

Noteikti jāatcerās, ka iBeacon neļauj sūtīt ziņojumus uz jebkuru telefonu ar bluetooth. Tas nozīmē to, ka iBeacon ziņojumus varēsiet nosūtīt tikai uz “savu” aplikāciju – konkrētā aplikācija “zinās” uz kuriem iBeacon raidītājiem jāreaģē.

Cik sarežģīti (/maksā) ir šādu risinājumu veidot pašiem?

Tas nav sarežģīti. Esošā mobilajā aplikācijā vienkārši ir jāpieliek iespēja (ja nav) sūtīt push notifikācijas un jāpieprogrammē klāt daļas, kas palīdzēs aplikācijai saprast, kad tā atrodas iBeacon darbības laukā un ko ar šo bluetooth signālu iesākt.

Mīnuss šāda risinājuma ieviešanai pašiem – neizmantojot trešo pušu pakalpojumus

Īstermiņa risinājumiem noteikti lētāk ir izmantot trešo pušu pakalpojumus – it īpaši, ja nav pašiem savas aplikācijas. Mobilās aplikācijas izveide nav no tiem lētākajiem priekiem un vairāk ir ilgtermiņa ieguldījums. Arī savas aplikācijas popularizēšana un lejuplāžu veicināšana nav īsti veiksmīgs īstermiņa mērķis – tas prasa daudz līdzekļu. Trešo pušu risinājuma gadījumā, kā tas ir kursors.lv minētajā rakstā, jau ir lietotāju bāze, kurai ir uzstādīta konkrētā aplikācija – tātad ir arī mērķauditorija ziņojumu saņemšanai. Tad gan ir jāvērtē, cik daudziem lietotājiem ir šī aplikācija un vai auditorija ir pietiekoši liela un atbilst mērķauditorijai.

Kādi ir iespējamie pielietojuma veidi?

Šis arī iemesls, kāpēc gribu mudināt padomāt nedaudz tālāk par svešas platformas izmantošanu. iBeacon var tikt izmantots ļoti interesantos veidos un savs risinājums vienmēr būs koriģējams, labāk pielāgojams konkrētām vajadzībām un tas nesaskārsies ar trešo platformu ierobežojošiem iemesliem.

Vienkārša reklāma

Kā jau kursors.lv minētajā rakstā ir minēts, viens no vienkāršākajiem veidiem kā likt lietā šo tehnoloģiju, ir vienkārša reklāmas ziņojumu nodošana.

Īpaši piedāvājumi veikalā, atkarībā no pircēja atrašanās vietas

Rimi un Depo un līdzīgi veikali var izvietot šos iBeacon’us pa veikalu un atkarībā no tā, kur pircējs atrodas, parādīt viņam atbilstošo piedāvājumu. Piemēram, zivju nodaļā paziņot, ka ir 2EUR atlaide lasim, vai santehnikas nodaļā atgādināt, ka tuvojas ziema un jānosiltina trubas (es neko nesaprotu no trubām, varbūt viņas nemaz nav jāsiltina). Statoil katra uzpildes stacija varētu ziņot par pie viņiem pieejamajiem piedāvājumiem.

Tāpat arī tieši tāda Rimi gadījumā, kuram pie ieejas ir personalizēto piedāvājumu stends (tas ekrāns, kurā jānovelk Mans Rimi karte), būtu iespēja no tā atteikties un vienkārši nosūtot personalizētos piedāvājumus uz aplikāciju.

Iečekošana konkrētajā iestādē

Ja Statoil aplikācija piedāvātu iespēju savienot to ar foursquare un iečekoties no pašas Statoil aplikācijas, tad šo iespēju lietotājiem varētu automatizēt – tiklīdz klients atrodas 10m attālumā no kases, viņš tiek atzīmēts konkrētajā uzpildes stacijā. Vai arī ietvīto, ka viss labi un benzīns ir. Visādi var darīt.

Scavenger hunt – dārgumu medības

Pasaulē izmantots piemērs ir, piemēram, izstādēs izveidot dārgumu medības – apmeklētājam ir jāizstaigā izstāde un jāsavāc nozīmītes (katra kā iBeacon) no dažādiem stendiem, lai piedalītos izlozē par galveno balvu. Latvijā izstāžu ir maz, bet var arī veidot dārgumu medības izmantojot, piemēram, vides reklāmas stendus kampaņas laikā.

Papildu informācija ar telefona starpniecību

Tāpat arī muzeji (arī veikali un viss cits, kur ir jebkāda veida objekti) var pie katra novietot iBeacon raidītāju tādā veidā dodot iespēju apmeklētājiem iegūt papildu informāciju, noskatīties video vai jebkādā veidā iesaistīties (balsojot, kustinot robotu, atstājot komentāru).

Rindas organizācija

Banka, piemēram, varētu tiem, kuriem ir bankas aplikācija, piedāvāt iespēju, nevis paņemt papīra numuriņu, bet pielikt pie tā numuriņu aparāta telefonu – iestāties rindā elektroniski. Būtu labs PR (taupam papīru) un klientam līdz ar viņa rindas pienākšanu pienāktu notifikācija par to, pie kura lodziņa viņam jādodas. Līdz tam brīdim viņam rādītu aptvuveno gaidīšanas laiku vai rindas garumu.

Dažus gadus vēlāk droši vien mēs varēsim redzēt piemērus, kur ar šīs tehnoloģijas palīdzību klients jau telefonā varēs sākt aizpildīt veidlapas, lai pie lodziņa viņam būtu jāpavada maksimāli maz laika un taupītu to sev un citiem.

Kopsavilkums

iBeacon, manuprāt, ir fantastiska tehnoloģija ar nākotni, kuru nevajadzētu nonivelēt līdz spam līmeņa risinājumiem. Tā sniedz iespējas vairāk interaktēt un komunicēt ar savu klientu, kad viņš atrodas zīmola telpās. Ar to var veidot un pilnveidot klienta pozitīvo pieredzi, kamēr viņš atrodas saskarsmē ar zīmolu un/vai uzņēmumu. Protams, var arī vienkārši atgādināt ar īpašiem piedāvājumiem un arī tam droši vien būs pozitīvs ROI. Ja ir kādi jautājumi vai komentāri, droši izmantojiet komentāru sadaļu.

Mēs paši Riddle ar šo tehnoloģiju vēl neesam strādājuši, bet sekojam tai līdzi, lai būtu gatavi, kad kāds no mūsu klientiem tai būs gatavs.

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.