Close

October 28, 2014

Interesanti: Rite Aid & CVS pārtrauc Apple Pay norēķinus

Apple-Pay-logo

Viens no, iespējams, būtiskākajiem paziņojumiem, ar kuriem Apple nāca klajā šoruden (pie reizes prezentējot iPhone 6), bija Apple Pay. Nozīmīgs šis paziņojums bija tāpēc, ka pirmo reizi tika radīts risinājums, kurš ir ērtāks un drošāks par kredītkartēm, bet tajā pašā laikā arī produkta radītājs var nodrošināt strauju infrastruktūras pieejamību.

Apple Pay šobrīd darbojas tikai ASV. Īsumā šī sistēma darbojas tā – lietotājs reģistrē savu kredītkarti un pēc tam maksā tikai novicinot savu telefonu gar NFC ierīci un apstiprinot maksājumu ar savu pirkstu nospiedumu iPhone iebūvētajā pirkstu nospiedumu nolasītājā. Par Apple Pay vairāk var lasīt Apple mājaslapā.

Rite aid & CVS pārtrauc Apple Pay maksājumu pieņemšanu

Pavisam īsu brīdi pēc Apple Pay maksājumu sistēmas starta, kurā piedalījās arī abi iepriekšminētie tirgotāji, tie pārtrauca pieņemt NFC norēķinus. Ielās runā, ka tas ir tāpēc, ka abi pieder pie tirgotāju apvienības (saukta par MCX), kas izstrādā savu maksājumu sistēmu – tā būšot balstīta uz QR kodu izmantošanu.

Nemaz nerunājot par to, kādu PR traumu sev šie uzņēmumi ir nodarījuši, paliksim pie sarunas par iespējamo risinājuma dzīvotspēju.

Too little too late

Angliski rakstošo mediju žurnālisti ir diezgan vienisprātis, ka šis mēģinājums veidot savu uz QR kodiem balstīto sistēmu cietīs fiasko. Pirmkārt, jau šobrīd Apple Pay aptver lielāku tirgotāju klāstu nekā MCX grupas pārstāvji (tajā ietilpst arī Walmart). Otrkārt, uz QR kodiem balstītais un internetā aprakstītais modelis stipri atpaliek no Apple Pay lietošanas ērtuma. Treškārt, jautājums ir arī par drošību – ja Apple Pay šobrīd tiek uzskatīts par drošāku risinājumu, nekā kredītkartes, tad QR kodi ir maksimums vienā drošības līmenī ar kredītkartēm.

Apple Pay

Ko mēs no tā varam mācīties?

Latvijā daļā start-up un arī lielo uzņēmumu valdēs vēl joprojām valda uzskats, ka mēs esam tik lieli, ka mums neviens pogas izgriezt nevar. Par nelaimi viņiem vai par laimi citiem, tā tie lielie uzņēmumi un to apvienības paši sev iešauj kājā.

Arvien biežāk dzirdēsim par dažādiem risinājumiem, kas sagriež kājām gaisā ierasto lietu kārtību. Mobilie telefoni ir kļuvuši tik advancēti, ka burtiskā nozīmē no dažādām ekonomikas piramīdām griež ārā starpniekus. Un, ja uzņēmums šodien nedomā par to kā pievienot vērtību saviem klientiem, jau rīt to būs izdomājis kāds cits.

Ja ir vēlme attīstīties un investēt tehnoloģijās, tas ir jādara ātri, pārliecinoši un par 100%. Konkrētais gadījums ir spilgts piemērs puskoka lēkšanā un birokrātijā – šī apvienība eksistē jau pasen, bet sapulci pēc sapulces grima savstarpējās ķildās par to, kāds modelis būs visērtākais visiem (pašiem tirgotājiem, nevis domājot par klientiem). Galu galā risinājums tika reducēts līdz QR kodam aplikācijā un vairs nav dzīvotspējīgs šodienas realitātē. Gribēja medni, bet pašu vainas dēļ palika arī bez zīles rokā. 1-2 gadus atpakaļ varbūt pat būtu aizgājis un pa to laiku būtu attīstījušies līdz šoruden prezentētā Apple Pay līmenim. Bet tagad tie, kuriem beigušies līgumi ar MCX konsorciju mēģina no tā pēc iespējas ātrāk tikt ārā ar pēc iespējas mazākiem sodiem. Rūgta mācība.

Divi interesanti teksti par šo tēmu ārzemju avotos, kas diezgan sakrīt arī ar manu viedokli:

Quora: Will Merchant Customer Exchange represent a serious threat to Apple Pay?

Business Insider: 6 Reasons Why Apple Pay Will Catch On And Walmart Will Have To Accept It

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.