Kā veidojas cena par komunikāciju sociālo mediju profilos

soctiklu_cena.001

Pirms dažām dienām kāds, kurš bija dzirdējis par cipariem mēnešu griezumā, kurus aģentūras piestāda klientiem (uzņēmumiem) par darbu ar sociālo mediju profiliem, man pajautāja, kā tas ir iespējams. Kā par dažu ziņu uzrakstīšanu un publicēšanu var sanākt maksāt vairāk par tūkstoti eiro. Šajā bloga ierakstā mēģināšu izskaidrot, kā veidojas cena par komunikāciju.

Zemāk ir arī pilnā aprēķina tabula šim salīdzinoši vienkāršajam projektam, kurā viss ir sadalīts pa stundām, skaitļiem un izmaksām. Aprēķinos piemērotā stundas likme ir 45€/h. Tā ir normāla likme. par stundas darbu aģentūras speciālistam, kurš sēž siltā birojā, strādā ar sakarīgu tehniku, izmanto legālu programmatūru un visu laiku mācās (arī par maksu, apmeklējot dažādus kursus un konferences).

Konkrētajā piemērā izdomāts klients grib, lai katru darba dienu tiktu publicēta viena ziņa, dažas ziņas prasa bilžu sagatavošanu (teksta uzlikšana, produkta attēlojums, citi darbiņi).

Izmaksu sadalījums

Te pa zemāk redzamajā tabulā minētajām pozīcijām. Darba nosaukums, veids un tas, ko tas ietver.

Viens ieraksts katru darba dienu

Vienkārši – reizi dienā ir jāpublicē ziņa trīs lielākajos sociālajos tīklos – Facebook, Draugiem un Twitter portālos. Šajās 30min, kas ir paredzētas vienai ziņai ietilps ziņu sagatavošana saskaņā ar iepriekš izveidotu stratēģiju kādam laikam uz priekšu, ziņu labošana, ja klients visu neapstiprina un arī pati publicēšana. Ziņas parasti tiek gatavotas uzreiz vairākas, piemēram, divām nedēļām uz priekšu.

Monitorings

Pēc ziņas publicēšanas ir jāuzmet acs, vai nav parādījušies kādi komentāri, kas jādzēš, jāatbild uz jautājumiem un jāseko līdzi tam, kas vispār notiek ar profiliem, lai nepalaistu garām kādu svarīgu ziņu vai no kādas mazas problēmas neizaugtu PR krīze. Protams, ka visu laiku kāds nesēž ar acīm ekrānā un stresaini nespiež F5 (refresh). Pateicoties dažādiem servisiem un aplikācijām par svarīgākajām lietām (jauns komentārs, piemēram) nāk notifikācijas, kas ļauj sekot līdzi aktivitātei visu nomoda laiku. Šī pozīcija ir domāta tam, lai visi būtu lietas kursā par to, ka kāds seko līdzi tam, kas notiek ar zīmola klātbūtni internetā.

Vizualizāciju sagatavošana

Konkrētajā piemērā ir paredzēts, ka nedēļā 2-3 ziņas ir ar bildi, kurā tiek ievietota informācija, produkta attēli vai ir kādi citi tehniskie darbi, kurus veic dizaineris. Šiem darbiem vienmēr ir ļoti grūti pateikt, cik laika aiziet katras bildes sagatavošanai un tas arī ļoti atšķiras no klienta uz klientu. Konkrētais 15min (vienai bildei) laiks ir tikai kā atskaites punkts.

Ikmēneša atskaite

Viens no svarīgākajiem un obligātākajiem darbiem. Bez atskaitēm un rezultātu mērīšanas darboties sociālajos tīklos ir kā mest naudu tukšā akā. Parasti atskaite aizņem 2h – bet sarežģītākiem klientiem (sociālie tīkli + blogs + mājaslapa + konversiju mērīšana) šāda atskaite var aizņemt arī 4 vai vairāk stundas. Piemēram, ja tiek publicētas dažādas ziņas, kurām katrai ir jāmēra klikšķu un pirkumu skaits.

Projekta vadība

Projekta vadītājs ir tas cilvēks, kurš komunicē ar klientu un vada darbu aģentūras iekšienē. Viņš sazinās ar klientu, saskaņo ierakstus un to publicēšanas plānus, atbild uz visiem jautājumiem un meklē atbildes, kad uzreiz nevar atbildēt. Šo sadaļa var rēķināt arī stundās tāpat kā visu pārējo, bet pēc mūsu pieredzes, šim darbam ir tieša korelācija ar visa projekta apjomu un mūsu gadījumā mēs parasti šo pozīcija aprēķinam pēc formulas (projekta vērtība) x 0,20 = projekta vadību izmaksas.

Kopējā summa

Tas ir tas cipars, kuru klients samaksā mēneša beigās par šādu pakalpojuma paketi. Tam visbiežāk nāk klāt mediju un citu veidu trešo pušu izmaksas. Paskatoties uz šo ciparu var likties ārprāts par vienu ziņu dienā, bet, ja ir vēlme, lai komunikācijā viss tiek veikts kvalitatīvi un nav vēlmes riskēt ar uzņēmuma tēlu un/vai reputāciju tā ir adekvāta samaksa.

Citi iespējamie tāmes priekšmeti

Tāmē var būt jaunākie speciālisti ar zemāku stundas likmi, korektors, varbūt kāds jomas speciālists, kurš pārbauda saturu pēc būtības. Atkarībā no projekta specifikācijas var arī nebūt kāds no nosauktajiem speciālistiem. Tas, kas būs vienmēr, būs projekta vadītājs, jo jebkurš darbs kādam ir jāvada un tam kādam par to arī ir jāatbild.

Vai šis aprēķina modelis ir perfekts?

Nekādā gadījumā. Nekad nav iespējams perfekti paredzēt, kas cik laika aizņems. Lielākā daļa man pazīstamo profesionāļu gan arī šādi vai kādā citā līdzīgākā vai mazāk līdzīgā veidā, balstoties uz savu pieredzi, mēģina šo summu aprēķināt pēc iespējas tuvāk realitātei. Ja summa ir neadekvāti augsta, samazinās iespēja, ka klients sāks vai turpinās izmantot aģentūras pakalpojumus, bet, ja summa ir aprēķināta parāk zema, tas rada zaudējumus aģentūrai.

Kā samazināt šo summu?

Jā, par to būs kāds nākamais bloga ieraksts – kā optimizēt šos izdevumus un tērēt līdzekļus efektīvāk, ja gribās runāties internetā.

Kas ir jāņem vērā vērtējot komunikācijas tāmi?

  • Stundas likme – ja tā ir absurdi zema (teiksim, 10EUR), tad ir naivi cerēt, ka ar zīmolu strādās profesionāļi. Speciālists, kurš tiek nodrošināts ar visu nepieciešamo darbam, ir dārgs prieks.
  • Stundu skaits – diemžēl esmu dzirdējis par aģentūrām, kurās ir pārsteidzoši zemas stundas likmes, bet tas tiek atgūts gluži vienkārši pārtāmējot projektu un dubultojot stundu skaitu.

Te tad arī slavenā tabula:

Lai uzdotu papildjautājumus vai sarunātu konsultāciju par šīm tēmām, aicinu sazināties ar mani: http://marisantons.lv/par-mani/

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.
  • Katrīna Dorošenoka

    Mani personīgi vairāk izbrīna nevis tas, cik tas viss kopā izmaksā uzņēmumam, bet cik maz daudzās aģentūrās grib maksāt sociālo tīklu uzturētājiem, t.i. darba darītājiem, kas ikdienā uztur vismaz 2 uzņēmumu kontus.

    Cik esmu izpētījusi, vidējā alga grozās ap 500-550 euro, kas pēc Tevis sastādītās tabulas apskatīšanas šķiet varen maz, ja ņem vērā ka šis cilvēks ir atbildīgs gan par ziņu sastādīšanu, gan daļu no projektu vadības, gan lielākoties sarūpē/izveido vizuālos materiālus dizainerim atstājot tikai advancēto materiālu sagatavošanu.

    Varbūt vari komentēt arī šo? Kādam, Tavuprāt, būtu jābūt normālam atlagojumam šādas profesijas pārstāvim?

    • Es negribu komentēt algas citās aģentūrās.
      Pirmkārt, ir jāņem vērā pieredze un profesionalitāte. Par ierakstu publicēšanu, kas atbilst “Sveicieniņš pirmdieniņā! Ko sadarījāt brīvdieniņās?” līmenim, arī 500€ ir par daudz, manuprāt. Tas pats par 9gag pārpublicēšanu.
      Otrkārt, man kādreiz bija līdzīgs videoklis kā Tev. Kad sanāks nonākt aģentūrā un uzzināt, cik viss maksā, Tev droši vien arī tas mainīsies. Zeltā nepeldamies. :)
      Treškārt, ja cilvēks strādā viens un neviens viņu nepieskata ir viena lieta, bet parasti kādam vecākajam projvadam tomēr ir jāpieslēdzas, jo vienam jaunietim nevar tik ļoti uzticēties. Mēs tomēr runājam par zīmoliem, kuri ir dārgi un viņu reputācijas sabojāšana maksā daudz vairāk nekā dažu mēnešu aģentūrai samaksājamie rēķini.
      Noslēgumam: Jā, profesionāls PR cilvēks, kuram 100% var uzticēt lielu zīmolu profilus, noteikti saņem vairāk.

      • Toms Lūsis

        Respektīvi – 45€/h ir normāla likme jaunietim, kura darbam nevar tā īsti uzticēties? :)

        • Tieši tā, Tom. Tas ir tas, ko es gribēju pateikt. :)

          • Igors Prokofjevs

            100% noslodze ir 45€/h * 40 stundas nedēļā ) * 4 nedēļas = 7200€/mēnesī. Mīnus operational costs aģentūrai (gan jau, ka ap 200-400€) un nodokļiem… Uz rokas ap 4,5k€ alga sanāk, ne, ja neko nevelkam uz uzņēmuma peļņu? Reāli, gan var pārdot 80% stundu, bet arī tad…
            Nu un aģentūras vidēji prasa 700-1500€ par vienu kontu, viens cilvēks kvalitatīvi uztur 3-5 kontus, kas iedod nesliktu regulāru cashflow un ienākumus. Gaidīšu rakstu par šo, interesanti būs redzēt kā izliec visu aģentūras naudas plūsmu apspriešanai :)

          • Aizmirsti, Igoriņ. Tu pats labi zini, ka tik skaisti tie cipari nesanāk. :)

          • Igors Prokofjevs

            Nu pagaidi, es taču neanalizēju izmaksas un peļņu Tavam uzņēmumam vai produktam (SMM), es tikai paņēmu publiski pieejamos datus un piemetu aptuvenos aprēķinus no pieredzes, lai iegūtu kopējo bildi. Man sanāk tā :)

          • Sterilā vidē tas tā arī darbotos. Bet tā nav. Vari man uzrakstīt FB vai epastā jautājumus, ja ir konkrēti. Kontakti mani Tev ir.

          • Igors Prokofjevs

            Es tev pats atbildēšu :) Tas vienmēr/tik labi nedarbojas tāpēc, ka Latvija ir maza valsts, konkurence ir liela, SMM strādā kā new business instruments un reālā cena par apkalpošanu ir vai nu iekļauta citās mediju aktivitātēs un pārdodas (atdodas) skoupā vai arī ir smieklīgi zema, lai tikai iegūtu saikni ar klienta mārketinga daļu un spētu pierādīt sevi topošajiem projektiem un kaut kādu naudiņu nopelnītu. Kvalitatīva pieeja SMM cieša budžeta ietvaros ir lepnība, ko daudzi uzņēmumi nevar un negrib atļauties, bet tie kas var, pasūta stratēģisko plānošanu ārpusē, komandā paņem cilvēku, kas ir pieejams ne tikai uz satura veidošanu, bet arī klientu servisu, krīzes komunikāciju + spēj pilnīt vēl dažas asistenta lomas PR vai mārketinga departamentā.

          • Artis Āre

            Igor – not bad. Pats uzdevi sarežģītu jautājumu, pats uz to datalizēti un izsmeļoši atbildēji. Respect! :)

          • Kristaps

            Arti, Jūs vēljoprojām pārdodiet to twitter kontu: https://twitter.com/artisare/status/78370483590012928 ?

        • Gatis Mezītis

          Laikam lielākā zelta bedre Latvijā. 45eur/h!? Tas jau pārsit pat inženiera-projektētāja stundas cenu.

      • Eduards

        Un maksāt 500€ mēnesī jaunietim, kurš “runā par zīmoliem, kuri ir dārgi un viņu reputācijas sabojāšana maksā daudz vairāk nekā dažu mēnešu aģentūrai samaksājamie rēķini” arī ir ok?

        • Nesapratu, ko Tu gribi pateikt.

          • Eduards

            Skaidrs, neuztraucies par to ;)

  • Es mēdzu teikt: “Par lielu taču godīgu samaksu.”. Es piekrītu, ka stundas likme 45€ ir adekvāta vidēja līmeņa profesionālim. Realitātē godīgi (bez stundu piezīmēšanas) vairāk par 60% apmaksātās stundas no darbalaika speciālists piegādāt nevar. Jāņem vērā arī atvaļinājums, slimošanas iespēja, laiks izlietots apmācībās un tamlīdzīgi. Gada griezumā produktivitāte 60% ir jau laba = Vidēji 100h mēnesī = 4500 € mēnesī ienākumi uzņēmumam par vienu darbinieku ir visai pieticīgi.

    Es gan uzskatu, ka viena diskusijas daļa ir par cenu, bet pavisam cita diskusija ir par lietderību. Nav jau problēma arī 10 000€ maksāt mēnesī par sociālo kontu uzturēšanu un darbināšanu, ja vien reāli pierādās tiešs ieguvums biznesam pasūtījumu veidā. Manuprāt šī pierādīšana kā reizi ir vissarežģītākā.

    Ja es vēlos izlaist tirgū produktu (pieņemsim grāmatu) un atnāku uz aģentūru lai man sastāda normālu komunikācijas plānu – vai kaut viens ir gatavs uzņemties atbildību arī par pārdošanas rezultātiem un ROI?

    • Igors Prokofjevs

      Prasīt pārdošanas rezultātus no sociālajiem medijiem ir kā prasīt pārdošanas rezultātus no sabiedrisko attiecību aģentūras. Teorētiski – var. Vai var izdoties? Var. Vai kāda nopietna aģentūra parakstīsies uz šādu KPI (tiešu saikni starp satura ražošanu un konkrētiem, izmērāmiem pārdošanas rezultātiem) – diez vai, jo ir way labāki risinājumi, kas tieši pārdod un tas ir digitālā mārketinga ziņā, nevis sociālo mediju.

      • Jā, var prasīt rezultātus, bet tad manā galā ir jābūt praktiski 100% kontrolei pār budžeta izlietojumu. Jo neviens neparakstīsies par rezultātu, ja klients pieņems lēmumus, bet aģentūra būs vienkārši iegribu izpildītājs.
        Nākamais ir – kas ir rezultāts un kā to mēra. Grāmatai varētu būt grūti izmērīt interneta ietekmi uz pārdošanas rezultātu, jo šķiet, ka tās vēl joprojām diezgan daudz pērk offline.
        Internetā iegādājamiem produktiem es nenodarbotos ar komunikāciju, bet gan reklāmu vai digitālo mārketingu, kā to sauc Igors.
        Komunikācija palīdz, bet komunikācija viena pati nepārdod. Komunikācija palīdz veidot attiecības, kuras pircēju padara par lojālu klientu, palīdz veidot uzticamību un citas lietas, kuras tiešā veidā nepārdod, bet palīdz pie lielas daļas pirkumu.
        Un nievājošā attieksme, ka PR nepiedalās pirkumos, manuprāt, ir nevietā.
        Aģentūras uzdevums arī nav veidot biznesa plānus. Klients riskē pats, jo, nu, come on. Aģentūra nevar būt atbildīga pie tā, ka grāmatnīcā strādā slinki darbinieki, kuriem ir slinkums pārdot lietas.
        EDIT: Esam aizgājuši jau ļoti tālu no blogā apskatītajiem jautājumiem. Pietiek, ok?

        • Igors Prokofjevs

          Māri, es pieņemu, ka starp PR stratēģisko funkciju – uzņēmuma/produktu tēla veidošanu un taktikām – relīzēm, sociālajiem medijiem u.c. instrumentiem NAV tiešas ietekmes uz pārdošanu. Netieša – protams, ka ir. Bet tādas netiešas ir vēl daždesmit. Izmērīt to Latvijas mērogos neviens pat nemēģinās izmaksu un komplicitātēs dēļ, tāpēc novērtēt sociālo mediju pārdošanas funkciju ir teju neiespējami, jo parasti paralēli notiek vēl citas mārketinga aktivitātes, ir iepriekšējais produkta/uzņēmuma tēls, ir bijušas aktivitātes utt. To varētu izmērīt sterilā vidē, kas praktiskā biznesa pieejā vienkārši neeksistē.

    • Rainers

      Katru reizi, kad izdzirdu kādu, kurš vēlās komunikāciju soc.tīklos
      piesaistīt pārdošanas rezultātiem, man parādās vēlme pamest šo valsti.
      Tā ir skaidra liecība, ka cilvēki neizprot soc.tīklu būtību. Un katrs
      “speciālists”, kurš izmanto soc.tīklus pārdošanai, demonstrē kopējo
      nozares speciālistu kompetences līmeni vai arī neizmērojamu tieksmi
      izdabāt klientam, nevis izmantot soc.tīklus pēc savas būtības. Un arī šī
      izdabāšana klaji norāda uz kompetences vai mugurkaula trūkumu, ja
      nespējat šo atšķirību izskaidrot klientam. Un kamēr nozares
      “speciālisti” un viņu klienti nespēs saskatīt atšķirību starp pārdošanu,
      reklāmu(kā uzņēmuma tēlu) un soc.tīklu pamatbūtību, tikmēr šī nozare
      kopumā arī nīkuļos un izskatīsies tik nožēlojami.

  • Kaut kā neiebraucu, kas ir domāts ar vizualizāciju, kas tiek sagatavota 15 minūšu laikā.

    • Piemēram, mazs bilžuks ar produktu, kuram apkārt ir līgo vainags. Dizainera darbs uz vizuālo materiālu sagatavošanu blogu titulbildēm, Facebook ierakstiem utt.

      • Un no kurienes tu izpīpēji, ka kāds būtu gatavs kaut ko kvalitatīvu taisīt 15 min reizi dienā?

        • Pie mums tas nenotiek reizi dienā. Mēs sagatavojam uzreiz vienā piegājienā kādam laikam uz priekšu.

  • Wow, 45 eur stundā? Kāpēc, lai klients labāk nepaņemtu darbinieku par 10-15eur/stundā uz pusslodzi vai pat uz kaut kādu autoratlīdzības līgumu? Izmaksas mēnesī būs 1080 eur vietā 360 eur. Vai pat pilna laika darbinieku, kas velta visu laiku uzņēmuma tēla uzlabošanai. Tāpat jūsu serviss ir paradzēts lieliem uzņēmumiem, un lieliem uzņēmumiem labāk patiks, ja visa uzmanība būs veltīta viņiem. Ne tā?

    • Tad, kad Tev vajag iPhone, Tu pērc visu Apple un foxconn rūpnīcu? Kad Tev vajag izoperēt apendicītu, Tu pieņem darbā visu operāciju zāli? Tad, kad Tu gribi karbonādi, Tu ej kaut cūku?
      Sorry, bet man nav noskaņojuma ielaisties ar Tevi disusijā par to, cik izmaksā tāds darbinieks, kurš to visu var izdarīt kvalitatīvā līmenī. Par 1080€ to nav iespējams izdarīt. Ne tuvu.

      • Diezvai tas uzņēmums gribēs pirkt visu kompāniju, tikai nolīgt vienu cilvēku (proti nopirkt vienu telefonu). :D

        Es saprotu, ka tava interese ir tikai sava uzņēmuma slavas nezaudešana, bet ja klientam ir jāmaksā 1080eur mēnesī par darbinieku, kurš strādā vienlaicīgi 3-4 citiem klientiem, 24 stundas mēnesī, tad uzņēmumam visticamāk būs interesantāk, ja darbinieks strādās pie viņiem uz pilnu slodzi par tiem 1080 (vai teiksim 1200) un visu uzmanību velta tikai viņiem. Vienīgais iemesls, ko es redzu, kāpēc izvēlēties jūs ir potenciālas problēmas atrast sociālo mediju darbinieku.

        Pieņemot, ka 24 stundas mēnesī tiek veltītas vienam klientam, tad mēnesī tie visticamāk ir kādi 5-6 klienti, nevis 3-4, jo es neticu, ka jūs maksājat saviem darbiniekiem par neko nedarīšanu.

        • No sākuma vēlreiz izlasi bloga ierakstu un īpašu uzmanību pievērs skaitļiem. Pēc tam parunājies ar kādu citu. Arlabunakti.

          • Jūs tāpat arī ar klientiem runājat? :)

          • Gint, Jums nav pilnīgi nekādas izpratnes par to, kas notiek aģentūrā, un acīm redzot pat bloga ieraksta saturu Jums nav izdevies uztvert, bet Jūs turpinat mani mācīt dzīvot.
            Kā tieši Jūs vēlaties, lai ar Jums runāju, ja ir skaidri redzams, ka Jums nav nekādas vēlmes kaut ko saprast, bet tikai pakasīties?

          • Laikam tev taisnība, ka gribu tikai pakasīties, jo zinot, ka uzņēmums prasa 45eur stundas likmi klientiem no mana darba, bet parasti maksājot darbiniekiem 10-15 eur stundas likmi, liek man justies pavisam bēdīgi.

            Bet arī apbrīnoju to, ka uzņēmumi parakstās uz šādiem nosacījumiem it īpaši ņemot vērā, cik neizmērāms ir sociālo mediju ieguvums.

  • wow, nopietni, izdzēsi komentārus? Nu ok, liekos mierā. :D

    • No tās diskusijas nebija nekādas jēgas. ;)

    • Jānis

      Manējo arī izdzēsa :D

  • deni2s

    Vispār jau dzēst komentārus internetā ir ļoti slikts stils, ja pretendē uz komunikāciju speciālista nosaukumu, tad tas būtu jāzin.

    • Slikts stils ir arī rakstīt ar bloga ierakstu nesaistītu čerņu komentāros, Denis.

      • deni2s

        Ar bloga ierakstu saistītu “čerņu” neizdevās ierakstīt, jo komentārs, uz kuru atbildēju, tikmēr tika izdzēsts.

  • Ģirts

    Afigeķ. Un klients burkšķ, ka piestādu rēķinu par 50,00

  • Klau, a varam sarunāt tā- es samaksāšu par pakalpojumu, ja man tas nesīs peļņu, no kuras varēšu samaksāt. Jo līdz šim man likās, ka sociālos tīklus izmanto ļoti maz i- atkarīgo pilsoņu, kuri būtu maksāt- griboši. Nosauc nozari, kurā būtu jēga iztērēt 1500 mēnesī soc tīkliem par pāris ierakstiem dienā, gūstot 1500+ peļņu mēnesī no tiem!
    Morāle: te var būt runa tikai un vienīgi par otkatiem kā peļņas avotu!
    Sūc! Sūc! Sūc!

  • Pingback: Pt. 2 – optimizējam sociālo mediju izmaksas - Māris Antons()

  • Zane Skujiņa

    Pati nodarbojos ar sociālo tīklu uzturēšanu, tiesa, kādus 4 mēnešus. Mana samaksa par konkrēto pakalpojumu ir EUR 100 mēnesī. Uzturu Instagram, Twitter, Facebook, Google+, katrā individuāli izdomājot, kā viss izskatīsies gan tekstuāli, gan vizuāli. Tā, protams, ir neliela summa, taču pirmajam pusgadam kā freelance darbs, summa šķiet tīri okay, ja ņem vērā, ka vidējais laiks, ko patērēju mēnesī, rupji rēķinot arī ir šīs 24h.

  • Pingback: Komunikācija sociālajos medijos – kad (ne)izvēlēties aģentūras pakalpojumus - Māris Antons()