Facebook konferences f8 pirmajā dienā izziņotie jaunumi

f8_day1keynote

ASV notiek ikgadējā Facebook konference, kuru kompānija izmanto, lai ziņotu par jaunumiem, izmaiņām un to, kas sagaidāms tālākā nākotnē.

Tā kā citi par šo nav uzrakstījuši, pieteicos to izdarīt pats.

Lai viss godīgi un korekti, atzīstos, ka šis ieraksts ir tapis balstoties uz pašu Facebook sniegtajām ziņām viņu jaunumu kanālā un izmantojot TechCrunch publicēto informāciju. Bildes aizņēmos no TechCrunch un Facebook relīzēm. Sorry.

Facebook spēks ir skaitļos

Smuks slaids, kurš parāda, cik lietotāju ir katram no pašu veidotajiem un pārpirktajiem produktiem. Marks arī liek uzsvaru uz to, ka tā ir aplikāciju ģimene un tā arī paliks un tās netiks apvienotas – aplikācijām ir jābūt veigtspējīgām, bet tikai tik tālu, lai neciestu katra tās funkcionalitāte. Bildē skaitļi.

Kā piemēru Marks esot minējis Messenger piemēru. Kā zināms, pirms kāda laika no Facebook aplikācijas pazuda ziņapmaiņas iespējas un tām tika izveidota atsevišķa aplikācija – Messenger. Daudz neapmierināto, cilvēki zvērēja pamest Facebook un vispār kā jau vienmēr, kad kaut kas mainās. Tātad, tā pamatdoma esot bijusi, ka kamēr desktop versijā savstarpēja sarakstīšanās ir kā viena no funkcijām, tikmēr mobilajās ierīcēs tai ir jābūt atsevišķai aplikācijai. Un laikam jau bijusi taisnība, jo FB (par spīti tam, ka 3 planētas iedzīvotāji pildīja solījumu un tiešām pameta fb servisu) izskatās ļoti labi.

Tie skaitļi tādi, nu, impressive.

Messenger kļūst par platformu

Izklausās sarežģīti un nekā, bet īstenībā tas nozīmē to, ka Facebook ļaus citiem veidot aplikācijas iekš Messenger servisa. Neatrodu norādes (es arī nekur neesmu teicis, ka esmu izlasījis pilnīgi visu internetā atrodamo informāciju par Facebook jaunumiem), vai tas būs tikai mobilajā versijā vai strādās arī desktop versijā, bet nu telefonos tas būs noteikti.

Kā tas strādā? Itkā jau esot palaists un paši varat apskatīties. Vismaz manā messenger (iOS) ir. Tur, kur raksta ziņas, ir tādi trīs punktiņi vienā rindā ar iespējām pielikt bildi vai aizsūtīt audio ziņu. Kad nospiež uz tiem trim punktiņiem atveras aplikāciju liste, kuras FB piedāvā izmantot. Kad ir izvēlēta aplikācija, viņa ir jālejuplādē, bet tas nenotiek messendžerī, bet gan caur Apple App Store un telefonā tiek uzlikta vēl viena aplikācija, kas ir paredzēta tikai kopdarbam ar messendžeri. Es uzliku GIPHY un būtībā tas strādā tā, ka tajā otrā aplikācijā var izvēlēties gifu, nofilmēt video, vai sagatavot jebkādu citu audiovizuālu materiālu (atkarībā kādas aplikācijas sev uzliksiet) un pēc tam to pārmest uz fb messendžeri, lai nosūtītu kādam no saviem kontaktiem. Es Ilzei aizsūtīju smieklīgu gifu, kurā rādās “no no no no” un sievietei ir akmens seja (kāda no tām xfactor tiesnesēm, tā izskatās) un tad parādās liels “YES” un tā sieviete pasmaida. Tas ir jāredz, tad ir smieklīgāk.

Nav jau īsti tā, ka tas ir tiešs mesenger uzlabojums, bet paši fb saka, ka ārējās aplikācijas vajag, jo mēģinot tās visas fīčas instalēt messengerī, tas kļūtu ļoti ļoti lēns un atkal viss internets kliegtu, ka viss slikti, baznīca deg. Pagaidām lielākā daļa šo aplikāciju ir kaut kādi tīņu slapjie sapņi, jo, nu, nekā lietderīga tur nav. Tikai iespējas sūtīt funny bilžukus, pašu zīmētus skricelējumus un kaut kādus apstrādātus viģikus. Cerēsim, ka nāks arī nopietnāki produkti.

Jā, sanāk, ka facebook messenger ir savs aplikāciju veikals, bet tas darbojas kā katalogs un pašas aplikācijas jau tiek “pirktas” no Google vai Apple aplikāciju veikaliem.

Žurnālisti arī norāda, ka pirmie partneri, kuri sadarbojoties ar fb, neesot baigie smagsvari, kuriem būtu lietotāji, ja neskaita kādus 3-5 no 40. Tam skaidrojums varētu būt arī tāds, ka palaižot šādu servisu, patiesībā tiek sagādāti lietotāji feisbukam, bet pats servisa veidotājs beigās var palikt pie sasistas siles, kurā nav bijuši ne lietotāji, ne piķis. Paskatīsimies, kā tas viss attīstīsies.

Messenger ļaus uzņēmumiem sazināties ar klientiem

Jā, turpmāk uzņēmumi varēs jaku sniegt customer supportu fb messendžerī. Facebook šo veido sadarbībā ar customer support online servisu Zendesk.com (kāds laikam būs ticis pie piķa). Šī funkcionalitāte neaprobežosies ar vienkāršām sarakstītēm – kompānijas varēs sūtīt visādas custom formāta ziņas (droši vien tas strādās kaut kā smuki ar tās jaunās aplikāciju sistēmas palīdzību) un klienti pat varēs izvēlēties saņemt savu e-pasūtījumu apstiprinājumus nevis epastā, bet tieši messendžerī.

Man šķiet smalki un piekrītu tiem, kas saka, ka bieži vien supportu daudz ērtāk būtu saņemt vienā messendžer čatā, nevis vienmēr čakarēties ar miljons epastiem un meklēt vecas sarakstes. Jā, FB ziņas web versijā ir meklējamas, tā kā mūžīgi jāskrollējas, lai atrastu vienu apstiprinājuma nr., nebūs.

Facebook komentāru tiešais ēters (realtime)

Facebook komentāru sistēma, kas ļauj mājaslapu īpašniekiem izmantot FB komentāru sistēmu savās vietnēs darbojas labi, bet arī tai ir paredzēti uzlabojumi. Turpmāk komentāri “strīmosies” – tiklīdz kāds pie raksta kaut ko iekomentēs, arī visiem citiem, kas ir atvēruši konkrēto lapu, kurā ir šī komentāru sadaļa, to redzēs uzreiz bez lapas refresh. Kas jauki, šie komentāri sinhronizēsies ar Facebook publicētā linka komentāriem abos virzienos. Piemēram, ja kursors.lv izmantos šo sistēmu un kursors.lv pie telefona raksta Jānis ierakstīs, ka Android ir the bestest un Apple ir tikai tiem, kuriem nav kur naudu likt, šis komentārs rādīsies arī Facebook platformā pie linka, kuru Kristaps būs nošērojis no kursors.lv Facebook lapas.

Sapratāt?

Nu, viss būs savienots un smuki strādās. Man šķiet, ka tas palīdzēs satura radītājiem tikt pie vairāk trafika, jo fleimu kari, kas notiek pie rakstiem, būs redzami arī fb pie nošērotajiem linkiem. Papildu aktivitāte vienmēr izskatās labi un troļļiem vienmēr patīk, ja ballīte jau notiek – tagad varēs redzēt, kas izraisa rezonansi un cilvēku ziņkārīgā daba izdarīs visu pārējo.

Facebook video ieguldīšana ārējos resursos (embedding)

Ar viģiku feisbukā nevienu vairs nepārsteigsi. Ja es ielieku viģiku fb un gribu viņu nošērot arī savā blogā, tad man viņš ir jāielādē arī youtube, no, nu, citādāk tā lieta nestrādā. Facebook to the rescue un tagad video blakus būs “embed” podziņas, kuras izmetīs ārā embed kodu – tieši tāpat kā tagad tas notiek ar vimeo, youtube un citiem servisiem. Smalki. To, kā tas ietekmēs youtube saturu, es vēl neņemos spriest. Kaut kādi video jau droši vien jūtūbam ies secen, bet tikai laiks rādīs, cik lielā apmērā.

Sfēriski video (360)

Itkā jocīgi un plakanā ekrānā jau nav beigi ērti, bet tad mēs atceramies, ka Facebook par baisu naudu nopirka Oculus Rift (tie, kas taisa tās virtuālo pasauļu brilles).

Ar peli lietotājs varēs kustēties apkārt un vērot lietas, kamēr spēlēsies video. Ar laiku tikšot likta klāt arī iespēja šādus video pārraidīt un skatīties tiešajā. Tad jau gaidīsim aifonu ar kamerām uz visām debespusēm.

Facebook šajā lietā gan nav pirmie. Nupat šādu fīču pielika klāt youtube. Linkus meklējiet paši, var atrast. :)

Facebook īpašumā esošais Parse dara lietas lietu interneta virzienā (Internet of Things – IoT)

Es šajā tēmā līdz galam nesaprotu visu lingo, bet cik saprotu, šis ir gājiens virzienā, kas palīdzētu Facebook kontrolētajam uzņēmumam kļūt par centru dažādām iekārtām, kas sazinās savā starpā. Pirmā hardware ierīce, kuru atbalsta šis serviss, ir Arduino, bet drīz nākšot klāt arī citas. Man šķiet, ka es saprotu šo gājienu arī dziļākā formā, bet, lai neriskētu ar saplosīšanu komentāru sadaļā, piedāvāju šo izskaidrot kādam citam.

Vobšem skynets tuvojas.

LiveRail iet mobilajos

Šis Facebook nopirktais produkts ir reklāmu apmaiņas platforma, kas palīdz savienoties video reklāmas vietu pircējiem un pārdevējiem. Ir tā, ka mobilās reklāmas aplikācijās un interneta vietņu mobilajās versijās, protams, nebūs video formāta, bet tas ir nopietns solis izplešanās virzienā.

Otra lieta, ko šis serviss ieviesīs, ir anonimizētu fb datu izmantošana. Tas nodrošinās daudz precīzāku mērķauditoriju sasniegšanu. Tāpat arī reklāmas vietņu pārdevējiem tiks piešķirta lielāka kontrole pār reklāmu saturu.

Analītika aplikācijām

Facebook ļoti labi zin, kas izmanto viņu aplikācijas. Turpmāk viņi šīs lietas palīdzēs saprast arī citu aplikāciju izstrādātājiem. Dažādu aplikāciju “saimnieki” turpmāk varēs uzzināt, kas lieto viņu aplikācijas – vīrieši vai sievietes, cik viņiem gadu, kāda ir demogrāfija maksājošajiem klientiem. Būs feini, visiem patiks un Facebook zinās vēl vairāk par saviem lietotājiem.

 

 

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.