Digitālā pasaule ir apgriezusi visu kājām gaisā, bet nevajag pārspīlēt

Man nepatīk, kad lietas uzdod par to, kas tās nav.

Piemēram, šis attēls ar slaidu, kurā esošo informāciju esmu redzējis visās iespējamās variācijās un kontekstos. Viss jau būtu forši, bet jebkas zaudē kredibilitāti, kad sāk nepamatoti pārspīlēt.

  • Uber nav takšu kompānija, uber ir platforma, kas piedāvā vienam cilvēkam vizināt otru un par to norēķināties.
  • Airbnb pats arī nepiedāvā naktsmītnes, to dara šīs platformas lietotāji. Šo pašu, kas slaidā, varētu pateikt par ss.lv īres dzīvokļu sadaļu.
  • Skype un WeChat nav telefonkompānijas, bet gan aplikācijas. Tās bija un ir atkarīgas no īstajiem interneta provaideriem. Pat TV un interneta piegādātāji izmanto viens otra infrastruktūras.
  • Alibaba – arī šo teikumu varētu pateikt par ss.lv. Pat fiziskie tirgotāji mēdz savos plauktos turēt preces, par kurām ar ražotājiem norēķinās tikai pēc pārdošanas fakta.
  • Facebook nav satura īpašnieks, tikai platforma, kurā tiek glabāts lietotāju saturs. Tas arī nav medijs. Tā ir tikai platforma, kas būtu pilnīgi tukša, ja tajā nebūtu lietotāju.
  • Par bankām nekomentēšu, jo neesmu pētījis konkrēto risinājumu.
  • Netflix nosaukt par “movie house” arī ir tencdenciozi. To drīzāk varētu saukt par televīzijas kanāla nākošo soli. Un tas šobrīd jau rada arī savu saturu. Protams, ka tam nav savu kinoteātru. HBO arī nav savu kinoteātru. Starp citu, Netflix sākās kā DVD noma, tātad vispār.
  • Apple un Google tiešām tikai tirgo aplikācijas un nerada tās (nu, šādā merogā runājot, jo vispār jau šo to rada arī paši), bet te atkal salīdzinājums ar Rimi. Viņi arī neko paši neražo.

Cilvēki, kuriem ar online pasauli mazāks sakars, pēc šī slaida redzēšanas var tiešām likties, ka nu tik būs, bet patiesībā, ja par to visu padomā racionāli, nemaz tik sensacionāli tas viss nav. Šādus slaidus izmanto shady digitālo pakalpojumu tirgotāji, lai iepārdotu nākošos nevienam nevajadzīgos risinājumus. Protams, ka minētie uzņēmumi ir ievērības cienīgi, bet uzmanīgi, kad izvērtējat, ko tie dara un kā tiem tas izdevies. Viņi vienkārši vienu otru lietu, kas ir bijusi iespējama jau pirms tam, ir padarījuši ērtāku, vieglāk pieejamu, lētāku vai vieglāk atrodamu.

Priekā!

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.
  • BobDylan

    Piekasīties var tikai izmantotajai valodai/formulējumiem. Ja slaidā taxi vietā būtu rakstīta paša vārda taxi definīcija, sanāktu šādi “Worlds largest provider of cars that carry passengers to a place for an amount of money that is based on the distance traveled, owns no cars (Uber)”. Nenoliedzama taisnība. Šo pašu var attiecināt uz vairākiem citiem punktiem (phone company/phone call provider, retailer/marketplace, owner/provider …).

    Apple un Google (software vendor) vari droši salīdzināt ar Rimi (food and consumer goods vendor), vienīgi Rimi nav “worlds largest” (zināšanai – Rimi diezgan daudz ražo paši). Tas pats ar Alibaba/Airbnb un ss.lv.

    Ļoti vāja pretargumentācija. Ja tu sniegtu skaitļus/datus, ka viņi nemaz nav lielāki par neonline pasaules spēlētājiem, sāpe būtu saprotamāka, bet izlasot rakstu, īstii nesapratu kas tad šeit tiek pārspīlēts.

    • “World’s largest provider of cars” — Uber nepiedāvā mašīnas, tikai apmaiņas platformu.
      Rimi neražo paši, tikai nobrendo citu ražotu produkciju.
      Māris

      • BobDylan

        Jā, lietu formulējumi mainās. Bet kas tad tieši tiek pārspīlēts šajā slaidā? Jeb raksta nosaukums ir tāds pats clickbait kā pats slaids, ko komentē?

  • Esers

    Māri, kā jau saki pats savā rakstā tie ir piemēram pārejai no produkta uz pakalpojumu. Un IBM saukt par shady gan ir skarbi! :) http://www.businessmodelsinc.com/the-new-4-ps-in-marketing-s-a-v-e/

    • Slaidā šie uzņēmumi tiek saukti par produkta piedāvātājiem, lai gan tās ir tikai platformas.

  • Kristians Patmalnieks

    Kāda ir raksta jēga? Atgādina tos vājos sociālo tīklu rakstus, kur ir atrasta 1 slavenības instagram bilde un sadzejots 500 vārdu sacerējums, pēc kura izlasīšanas sirdī paliek tukša sajūta par iztērēto laiku..

  • Es saprotu ko Māris ir šeit mēģinājis pateikt un taisnība viņam ir. Ar šo platformu palīdzību, atpazīstamību mēģina notirgot ko citu pateicoties vārdu spēlei.

    Jā, varam to likt kā neētiski, nepareizi darīt, bet arī tie nav pareizie vārdi.. tā ir vienkārša pārdošana un pieminot zināmas lietas visu pārdot ir daudz vieglāk.

    At the end – viss jau ir izveidots, izzināts un izveidots. Katru dienu rodas jaunas līdzīgas platformas, kas mēģina risināt topašu vai līdzīgu problēmu cerot paņemt daļu no šo milžu pīrāga vai paņemt vēl neaizsniegtu auditoriju.