Ikdienā ik pa laikam gadās redzēt, ka, līdz galam neizmantotu digitālo iespēju dēļ, sabiedrisko attiecību aktivitātes nesasniedz tos rezultātus, ko varētu sasniegt, ja pārzinātu un izmantotu digitālos komunikācijas kanālus.
Satura radīšana, kas netiek izplatīts
Kādā brīdī ir radies mīts, ka sociālajos tīklos būt aktīvam visu laiku nozīmē nepārtrauktu satura radīšanu. Lai cik nepareizi tas arī nebūtu, šoreiz par citu. Visbiežāk, kad atveru kādu Facebook lapu, redzu to, ka lielākajai daļai ziņu ir tikai daži Like. Tas nozīmē tikai vienu – saturs tiek publicēts ar domu, ka “sekotāji” taču to ieraudzīs. Tā jau sen nav patiesība – sociālajos tīklos valda algoritmi, kas saturu parāda tikai niecīgai daļai sekotāju.
Ja saturs ir radīts, tas ir pelnījis, lai to izplatītu. Neviens taču neveidotu TV klipu, kas maksā tūkstošus, lai parādītu to tikai dažiem pašiem lojālākajiem klientiem. Sociālo tīklu saturs maksā (parasti) daudz mazāk, bet princips tas pats – ja saturs netiek nekā reklamēts, tā radīšanā iztērētie resursi (gan cilvēkstundas, gan mantiskie, gan finansiālie) tiek izmesti vējā. Veiksmes formula – maz satura, daudz acu pāru.
Kampaņu neatbalstīšana Google meklētājā
Šo kļūdu pieļauj visas aģentūras, ne tikai PR – ja kaut kas tiek reklamēts presē, TV, radio, pat internetā, ir loģiski sagaidāms, ka cilvēki, kas redzējuši konkrēto saturu (preses relīzes saturs, TV reklāma – nav svarīgs formāts) un būs ieinteresēti, centīsies par to uzzināt vairāk. Sagatavojoties šādai iespējamībai ir jābūt uzstādītai Google Adwords kampaņai, lai cilvēks, pēc tam, kad uzzin par šo notikumu un mēģina atrast vairāk informācijas, to arī atrastu.
Piemēram, desu kombināts izlaiž jaunu desu, ir aktīva kampaņa un tas tiek pieminēts rīta ziņās: “Desas “Karlsons” atklāšanas pasākumā uzstājas skolnieki un apgāž skatuvi”. Kas notiek tālāk? Cilvēks meklētājā ieraksta “desa karlsons” un neko neatrod. Pazaudēts interesents un, iespējams, arī pirkums.
PR krīžu gadījumā – ieinteresēto lietotāju nenovirzīšana uz pārbaudītu informāciju
Atkal piemērs – parādās ziņa, ka kāda uzņēmumā ražotās konfektēs atrasti plastmasas gabali. Pieņemsim, ka to ir uzrakstījis kāds riebīgs blogeris un tam nav nekāda pamata.
Visam citam, kas paralēli šādā situācijā tiek darīts, ātri jāsagatavo adwords kampaņa, kas lietotājus, kas meklēs, piemēram, “plastmasa konfektēs”, vedīs uz uzņēmuma mājaslapu vai jebkuru citu avotu, kur atrodama informācija, kas argumentēti apgāž un atspēko nepamatotos apgalvojumus. Šāda rīcība mazina nekontrolētu baumošanu un informācijas izplatību. Vienkāršs risinājums, kas nemaksā daudz, bet palīdz ieinteresētajiem iepazīties ar informāciju no pirmavota.
Lietotāju nesegmentēšana
Tas, ko gudrākās aģentūras zina jau sen – spēks ir lietotāju segmentēšanā. Var jau iziet ārā uz ielas un katram garāmgājējam mēģināt izīrēt kalnu slēpes, bet daudz lielāka efektivitāte šim procesam būs, ja tas tiks darīts Žagarkalnā. Tieši tāpat ir arī internetā – uzlikt “boost post” un norādīt vecumu vēlamajai auditorijai ir tas pats, kas Rīgas centrā mēģināt iznomāt kalnu slēpes. Varbūt kāds arī paņems, bet nu.
Lai ziņas sasniegtu labākos rezultātus, tās ir jāmēģina trāpīt pēc iespējas precīzākai mērķauditorijai. To var izdarīt ļoti dažādos veidos – pie katras aktivitātes ieteiktu vismaz simts eiro ieguldīt sarunā ar digitālu lietpratēju. Tas var visu aktivitāti padarīt daudzkārtīgi efektīvāku. Tas attiecas ne tikai uz laiku/vietu, bet arī uz to, kādās attiecībās lietotājs ir ar zīmolu – ja nepazīstams, tad tādam ir vajadzīgs viens ziņojums, bet, ja lojāls klients – pavisam cits mesidžs.
Kampaņu neanalizēšana un rezultātu nemērīšana
Tas, kas mūsdienās līdz ar digitālo vidi ir nācis klāt – ļoti daudz ko var izmērīt. Ja kādreiz pateikt vai sociālajos tīklos uzņēmuma ziņas redzējušie pēc tam ir nopirkuši produktu, bija praktiski neiespējami, tad šobrīd tas daudzos gadījumos ir ļoti vienkārši izdarāms. Piemēru ir daudz. Protams, ne vienmēr var visu, bet daudz ko var biežāk nekā varētu likties.
Arī šeit bez digitālām kompetencēm ir grūti, bet bieži vien tas it nemaz nemaksā tūkstošus.
Digital ir labs, ja viņu dara pareizi.