Šis raksts ir no arhīva – publicēts 2012. gada 28. jūnijā sabiedriskajām attiecībām un reklāmai veltītajā vortālā 7guru.lv.
Reālā situācija
Personīgi mani šie konkursi kaitina, bet profesionāli- izbrīna. Otrdien, paslidinoties uz leju savā “Facebook” jaunumu plūsmā, saskaitīju 6(!) šādas akcijas. Vienā “Positivus” biļetes, kādā citā “Summer Sound” biļetes, “Prāta Vētras” koncerti utt. Tas ir daudz, jo droši vien vēl čupiņa līdz manai “Facebook” jaunumu listei nemaz nenonāk. Skaidrs ir viens- šādi konkursi ir ierasta prakse gan no uzņēmumu puses, kuri savas “Facebook” lapas uztur paši, gan aģentūru puses, kuras uztur šīs lapas klientu vietā.
Ja nenonākam pat līdz noteikumu un ētikas iztirzāšanai – vai tas kādam rada pozitīvu iespaidu par uzņēmumu? Vai tie “Like” un “Share” uzsaukumi par spīti tam, ka palielina sekotāju skaitu un rīču, neveicina negatīvu attieksmi pret uzņēmumu? Cik daudzi ir tādi, kas nenospiež neko, bet visu dienu, pateicoties draugu entuziasmam, skatās un tiem briesmīgā paskata plakātiem? Mani tas atgrūž. Mēdz teikt, ka ar varu mīļš nekļūsi. Bet es varētu būt arī tas 1%. Un par to būtu nopietni jāpadomā uzņēmumu komunikācijas speciālistiem.
Vai viņi piedāvātu 20% atlaidi saviem pircējiem pret to, ka viņi ar reklāmas izkārtni kaklā apies apkārt kvartālam?
Droši vien, ka nē, jo kāds varētu sajusties pazemots. Un ne viens vien. Priecīgu lasīšanu!
FB noteikumi
“Facebook” lapu noteikumu 3. nodaļas E daļa, kura ir atrodama ŠEIT, ir tā, kas tieši nosaka kādā veidā “Facebook” lapām ir atļauts rīkot konkursus jeb akcijas.
Svarīgākie citāti. (Slīprakstā ir mans tulkojums, kurš nepretendē uz profesionāla tulkojuma statusu, bet pēc būtības ir precīzs. Pēc tulkojuma mani komentāri.):
“Promotions on “Facebook” must be administered within Apps on “Facebook.com”, either on a Canvas Page or a Page App.”
Akcijas “Facebook” ir jāadministrē ar “Facebook” aplikāciju starpniecību –vai nu aplikāciju sadaļā, vai “Facebook” lapas aplikācijā. – Ja gribam veidot konkursus, ir jālieto aplikācijas. Nav obligāti programmēt pašiem, var izmantot gatavus risinājumus, piemēram, “Wildfire”.
You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any “Facebook” features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.
Reģistrēšanās vai piedalīšanās prasībās nedrīkst būt nevienas citas “Facebook” funkcionalitātes izmantošana kā vien pievienošanās lapas faniem, atzīmēšanās kādā vietā* vai datu padošana aplikācijai (iepriekšējā citātā minētās metodes). Piemēram, piedalīšanās priekšnosacījums nedrīkst būt kāda ieraksta atzīmēšana ar “Like”, komentēšana vai foto ielāde pašā FB (ja foto ielāde notiek aplikācijā, tas nav pretrunā ar noteikumiem). – Lietotājam akcijas ietvaros var likt pievienoties lapas faniem, atzīmēties kādā vietā* vai/un padot datus aplikācijai. Visas citas FB iebūvētās funkcionalitātes ir ārpus limitiem- piemēram, ieraksta padošana draugiem (Share), “Like” atzīmēšana pie kāda ieraksta vai komentēšana. Tāpat arī sevis atzīmēšana kādā attēlā.
You must not use “Facebook” features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.
“Facebook” funkcionalitātes nedrīkst tikt izmantotas kā reģistrēšanās mehānisms. Piemēram, pievienošanās lapas faniem vai atzīmēšanās kādā vietā* nedrīkst kalpot kā automātiska dalība kādā akcijā. – Ja “Facebook” neliedz likt lietotājiem akcijas ietvaros pievienoties lapas faniem vai atzīmēties kādā vietā*, tad tas nenozīmē, ka tas var būt vienīgais priekšnosacījums dalībai konkursā/akcijā. Tātad – izlozes starp sekotājiem vai tiem, kuri pievienojas faniem kādā noteiktā laika periodā nav legālas. Ir jābūt vēl kaut kam (aplikācijai!).
You must not use “Facebook” features or functionality, such as the “Like” button, as a voting mechanism for a promotion.
“Facebook” funkcionalitātes vai iespējas, piemēram, “Like” poga, nedrīkst tikt lietotas kā konkursa balsošanas mehānisms. – Jā, arī šis ir nelegāli. Un tas pats attiecas arī uz “Share” pogas izmantošanu.
You must not notify winners through “Facebook”, such as through “Facebook” messages, chat, or posts on profiles (timelines) or Pages.
Konkursu un akciju uzvarētājus nedrīkst apziņot ar “Facebook” starpniecību- piemēram, “Facebook” ziņās, čata ziņās, ierakstos uz sienām (wall) vai uz lapas sienas. – Jā, ir jāievāc telefonu numuri vai e-pasta adreses (e-pasta adreses var iegūt automātiski – prasot lietotāju datus aplikācijās). Drīkst paziņot rezultātus uz sienas, bet nedrīkst sazināties ar pašiem uzvarētājiem ar “Facebook” starpniecību.
Noteikumu kopsavilkums
Lai rīkotu JEBKĀDU konkursu pašā FB, ir jābūt aplikācijai. Bez aplikācijas izveides arī Jūs nevariet garantēt, ka varēsiet sazināties ar lietotāju viņa uzvaras gadījumā noteikumiem atbilstošā kārtībā – “Facebook” kanālus nedrīkst izmantot un vajag lietotāja kontaktinformāciju, bet tā lielākajai daļai lietotāju profilos ir privāta. Tiesa, var publicēt ziņu, ka uz e-pasta adresi (vai mobilo numuru īsziņā) ir jāsūta pareizā atbilde vai pieteikums, bet tas man šķiet nedaudz aizdomīgi.
Drīkst limitēt dalībniekus starp tiem, kuri ir lapas fani, ir atzīmējušies kādā vietā un padevuši datus aplikācijai, bet atzīmēšanās kādā vietā vai kļūšana par fanu nedrīkst būt vienīgais piedalīšanās priekšnosacījums. Datu padošana aplikācijai gan var būt- jo ir iespējams iegūt lietotāja e-pasta adresi, ja viņš piekrīt padot datus aplikācijai.
Nedrīkstam likt spiest “Like” vai “Share”, komentēt un balsot par bildēm ar “Facebook” fīčām.
Neētiski
“Facebook” ir “slavens” ar saviem privātuma uzstādījumiem. Ne reizi vien ir iekūlušies skandālā, un ik pa laikam viņi tos izmaina visiem vai lielai daļai lietotāju, par to nemaz neziņojot. Lai nu kā, daļai lietotāju ir uzstādīts, ka viņu ieraksti uz sienas ir privāti un redzami tikai draugiem. Vai vēl šaurākam cilvēku lokam. Vai tikai viņiem pašiem. Un šādi lietotāji var dalīties ar zīmolu ziņām cik vien uziet, bet nekad nevienā konkursā neuzvarēs, jo lapu administratori šos cilvēkus pie zem fotoattēla redzamajiem “1227 Shares” neredzēs. Tāpat kā mēs tviterī neredzam @mentions no lietotājiem, kuru konti ir privāti (tiem, kuriem nesekojam).
Šiem cilvēkiem, kuri saglabā kaut kādu privātumu, iespēja uzvarēt šajos konkursos nepastāv. Un, ja es esmu zīmola lapas administratora draugs “Facebook’ā”, es varu nospiest “Share”, izvēlēties, ka ziņā dalos tikai ar viņu un piedalīties. Sarežģīti, bet teorētiski ir iespējams, ka uzvaru, lai gan reāli nevienam ziņu padevis neesmu.
Protams, to var atrunāt un pastāstīt lietotājiem fotoattēlā vai bildes aprakstā, bet cik esmu lasījis, šādas piebildes neesmu manījis. Un likt lietotājam izvēlēties starp savu privātumu un piedalīšanos konkursā būtu, mazākais, greizi. Pavelk uz to “Elkor” keisa pusi, kur pilsoņiem neiedeva atlaidītes, jo viņi ir, nu, paši saprotiet- pilsoņi.
Ja “Latvijas Loto” šādi organizētu loterijas, viņi jau sen būtu aizklapēti vai bankrotējuši. Neviens taču negrib, lai kāds zīmols, kurš ir pietiekami progresīvs, lai startētu “Facebook”, izpelnītos nopēlumu un viņa reputācija “bankrotētu”.
Piemānam “EdgeRank”?
Nebūsim naivi. Neviens nezin (bet mēs nojaušam) kā precīzi darbojas “EdgeRank”, bet skaidrs ir viens- gan jau ka šādi brendu mēģinājumi pacelt savu “EdgeRank” vismaz starp sekotājiem ir paredzēti un nekādu efektu nedod. Tāpat kā pirms laika tviteris spēlējās ar savu “trending topics” algoritmu, arī “Facebook” inženieri visdrīzāk nesēž rokas klēpī salikuši. Jēga no tiem sekotājiem maza, ja pēc tam nebūs ko teikt.
Ar muti Rīgā, ar darbiem aizkrāsnē
Es saprotu, ka neviens nav līdz galam tīrs un senākā vai nesenākā pagātnē visi esam tos FB noteikumus pārkāpuši. Man ir nedaudz žēl, ka mums vēl nav paraugkeisa ar aizklapētu lapu par FB noteikumu pārkāpšanu. Tas ļoti ātri uzlabotu situāciju. Bet neticu, ka tuvākajā laikā “Facebook” mums pievērsīs dižu uzmanību šajā ziņā. Tāpēc varbūt, ka šī tēma ir sarunas vērta un vismaz tie, kuri te ikdienā raksta blogus vai aktīvi komentē rakstus par sociālajiem tīkliem, varētu padomāt, parunāties ar klientiem, projektu vadītājiem un pārējiem iesaistītajiem un vienoties vismaz izskaust no savas ikdienas tos “Share” konkursus? Tie man cemmē visvairāk. Runājam un runājam par to, ka saturs ir galvenais, to lietotāji novērtē, piesaucam pasaules datus, ik pa laikam iemetam kādu atziņu no visiem tiem gudrajiem rakstiem, kurus lasām, stāstam par “EdgeRank” īpatnībām, bet, kad pienāk Positivus, visu aizmirstam, atceramies, ka brendu sekotāji tādi lēti pamuļķīši vien ir, un BLIEŽAM! Kaut kā stulbi sanāk, ne?
Protams, forši parādīt mārketinga vadītājam smuku pieaugumu sekotājos, “reach” un kur tur vēl ne, bet par kādu cenu? Un kāda jēga? Un kā tas iet kopā ar citās reizēs teikto par šādu aktivitāšu bezjēdzīgumu?
*Vietas – “Facebook Places” – “Facebook” produkts, kurš ir ļoti līdzīgs “Foursquare”, bet “Facebook” ietvaros. Ja fiziskam uzņēmam ir lapa un tā ir korekti noformēta (pinīgi norādīta adrese), “Facebook” lietotājiem, apmeklējot šo uzņēmumu fiziski, ir iespēja tur atzīmēties ar “Facebook” mobilās aplikācijas starpniecību un tādējādi par to pavēstīt savien draugiem (ja lietotājs tā izvēlas darīt).