Mājaslapas analītika

Mājaslapas analītikas ieteicamo rīku saraksts

Ir tik daudz iespēju un izvēļu attiecībā uz tīmekļa vietnes analīzi, ka dažkārt var būt diezgan sarežģīti izlemt, kurus rīkus iekļaut savā analītikas/izsekošanas porfelī un kuri no tiem būtu jau pārmērība.

Gadu gaitā esam strādājuši ar klientiem ļoti dažādās nozarēs, ar ļoti dažādiem mērķiem un vajadzībām. Šajā laikā mēs, ground floor digital, esam nonākuši līdz ļoti konkrētam sarakstam ar mājaslapu analītikas rīkiem, kurus mēs iekļaujam sākotnējā klientu piedāvājumā. Protams, ne katram klientam tas viss ir vajadzīgs, bet mēs katrā individuālajā gadījumā izskatām visas šīs iespējas un parasti iekļaujam lielāko daļu no tām, ja ne visas.

Kas svarīgi – visi šie servisi ir par brīvu uzstādāmi un izmantojami.

Mājaslapas analītikas must-have – mūsu versija

Šo tulkot latviski būtu neprāts. Pirmkārt, praktiski neiespējami, otrkārt, vienmēr ar šiem rīkiem pierodiet pie angļu valodas – būs daudz vieglāk meklēt pamācības un atbildes uz konkrētiem jautājumiem. Es, piemēram, Google Analytics latviešu valodā nespēju lietot, jo neorientējos viņu neveiklajos mēģinājumos latviskot visus terminus.

Izskatās daudz, bet patiesībā tas tā nav – jāsāk no augšējā kreisā stūra un jāstrādā pa vienai rindiņai pēc kārtas. Vai arī vispirms izvēlieties vienkāršākos uzdevumus – Basic kolonnu, kas nozīmē vienkārši pievienot visus pamata kodus mājaslapai un tikai pēc tam dodaties “Expert” kolonnas pusi.

Google Tag manager — jūsu mājaslapas analītikas pamats

Mūsu groundfloor.lv lapā ir Facebook pikselis, Google Analytics, Yandex Metrica un Linkedin insights tags. Tāpat mēs sekojam apmeklētājiem, kas noklikšķina uz mailto: linkiem, kurus mēs krājam Google Analytics un Facebook pikselī.

Google Tag Manager pats par sevi nav analītikas rīks, bet palīdz salikt un sakārtot lapā visus pārējos pikseļus, kodus un skriptus, kas ir šajā sarakstā. Tas dara to, ko jau pasaka priekšā tā nosaukums – palīdz pārvaldīt tagus (skriptus, kodu utt.). Veids, kā tas darbojas, ir pavisam vienkāršs – tam ir ierosinātāji (trigger) un tagi (tags), kas izpildās pie noteiktiem nosacījumiem (triggeriem). Trigeris ir darbības ierosinātājs, kurā tiek norādīts, kurā brīdī kam ir jānotiek. Piemēram, standarta trigeris ir jebkurš lapas skatījums — šis trigeris tiktu izmantots jebkuriem kodiem (tagiem), kas jāizpilda ikreiz, kad lietotājs pārlādē lapu (Google Analytics, Facebook Pixel, Linkedin Insights Tag, Yandex Metrica un citi).

Trigeri var būt arī daudz konkrētāki – trigeris var būt lapas skatījums ar noteiktu URL vai klikšķis uz konkrētas pogas. Nosacījumus var jaukt arī kopā un miksēt, piemēram, tikai vienas konkrētas pogas nospiešana noteiktā mājaslapas sadaļā (parasti norāda pēc URL). Trigeri, kas seko klikšķiem zem e-pasta lodziņa, piemēram, var izmantot tagā gan Facebook Lead notikumu padošanai uz Fb pikseli, lai izvērtētu FB kampaņas efektivitāti, gan, lai atlasītu Fb audiencēs cilvēkus, kuri pierakstījušies uz newsletter. Tiem, kas nedaudz zina kaut ko par programmēšanu vai ekseļa formulām, ir pazīstama if, then formula – šeit trigeris ir if daļa, bet tags ir then.

Sākumā šis rīks var šķist nedaudz neintuitīvs, bet tas ir ļoti jaudīgs un patiesībā jau arī loģisks. Vislabāk — GTM izmantošana jūsu tīmekļa vietnē nozīmēs, ka vairākumā gadījumu jums (vai jūsu aģentūrai) nebūs nepieciešams neviena izstrādātāju/programmētāju darba minūte, lai pievienotu (vai konfigurētu) jaunus izsekošanas rīkus vai servisus savai mājaslapai vai.

Google Analytics

Šis skats pakalpojumā Google Analytics parāda, no kurienes nāk mūsu apmeklētāji – sakārtots pēc tā, cik klikšķu uz e-pasta adresēm ir sniedzis katrs avots

Pasaules populārākais analītikas rīks. Vairumā gadījumu tas jau ir iestatīts, ja vien lapa nav tikko izveidota. Google Analytics sniedz skaidru un vērtīgu informāciju par to, kādi avoti/mediji uz jūsu mājaslapu atved apmeklētājus, kuras mājaslapas sadaļas un cik daudz viņi apmeklē, ko viņi dara pēc tam un vai viņi nekavējoties dodas prom (bounce rate) un cik daudz laika pavada jūsu vietnē.

Izmantojot progresīvāku pieeju, Google Analytics ļauj jums arī iestatīt mērķus (goals), kurus vēlaties novērtēt — ja iespējams, tas jāizmanto, jo ļauj atšķirt tos lietotājus, kuri ir izdarījuši ko tādu, ko jūs vēlējāties, no pārējiem. Piemēram, jums ir kontaktpersonas veidlapa, kas nodrošina jaunus potenciālos pirkumus — ir ļoti svarīgi zināt, no kurienes tieši atnākuši lietotāji, pirms tie bija jūsu vietnē (pret visiem citiem, kas bija jūsu vietnē). Tas palīdz nākotnē vadīt mārketingu tā, lai tas būtu maksimāli efektīvs pret iegūto rezultātu.

Un vēl progresīvāka pieeja – ielasīt e-komercijas datus (darījumi/pirkumi, pirkšanas vērtības). Ja pareizi norādīsit saites, ko izmantojat kampaņām, varat ļoti precīzi noteikt savu ROI katrai kampaņai un pat konkrētiem radošajiem materiāliem.

NB! Lai AdWords (Tagad jau Google Ads, bet aiz inerces vēl bieži saucu par advordiem) kampaņās vēlāk izmantotu pielāgotas/definētas mērķauditorijas (un veidotos “līdzīgās” mērķauditorijas vēlākai lietošanai), uzstādiet tās nekavējoties, atšķirībā no Facebook, kurš ļauj izveidot mērķauditorijas, pamatojoties uz iepriekš notikušiem lapu apmeklējumiem un eventiem/konversijām. Google rīki sāk apkopot datus tikai no tā brīža, kad auditorijas ir izveidotas!

Google Search Console

Šeit ir redzami meklējumi, kas sakārtoti pēc tā, cik klikšķus tie ir saņēmuši. Redzams, ka mums būtu vairāk jāstrādā ar saturu, kas ir par performances/digitālo mārketingu.

Lai gan mazie un vidējie uzņēmumi šo rīku izmanto gaužām maz, tas ir viens no svarīgākajiem rīkiem tīmekļa vietnes satura optimizēšanai. Tas ir arī viens no būtiskākajiem rīkiem, ko izmanto SEO speciālisti – uzdrošinos teikt, ka tas ir SEO speciālista ikdienas darba stūrakmens.

Google Search Console ir informācija par to, kā un kad jūsu tīmekļa vietne (saites uz to) tiek rādīta Google meklēšanas rezultātos, kādi meklējumi izsauc saišu parādīšanos rezultātos, cik klikšķu tie nodrošina, kāds ir CTR (click through rate – cik procenti no lietotājiem uzklikšķina), cik apmeklējumu ir un kādās pozīcijās (piemēram, 1 – pirmās lapas pirmais rezultāts, 14 – otrās lapas ceturtais rezultāts utt.) tie parādās.

Facebook pikselis

Šādi viens no mūsu klientiem redz kampaņas pārskatu Facebook reklāmu pārvaldniekā. Katrai kampaņai ir gan CPC (maksa par klikšķi), gan CPA (Cost per acquisition/Cost per Purchase, kas ir maksa par konversiju – šajā gadījumā maksa par pirkumu). Skaisti, ne?

Visi zina, ka Facebook ir mārketinga begemots, taču lielākā daļa uzņēmumu pieturās tikai pie Facebook reklāmas platformas iespēju virsmas aptaustīšanas. Facebook pikselis ir sava veida analīzes rīks, taču tas ir izveidots ar mērķi izsekot reklāmu efektivitāti un izveidot specifiskas mērķauditorijas.

Facebook kampaņu mērīšana — iestatot Facebook pikseli, lai mērītu uzstādītas un konkrētas darbības (izmantojot Google tagu pārvaldnieka palīdzību), reklāmu rezultātus varat skatīt tieši Facebook reklāmu pārvaldnieka kampaņas skatā. Piemēram, jums ir mērķis iegūt jaunus potenciālos klientus jūsu mājaslapā, un jūs esat izveidojis kampaņu Facebook – vai nebūtu jauki redzēt, cik cilvēku ir reģistrējušies jūsu produkta demo uzreiz pēc tam, kad ir redzējuši vai noklikšķinājuši uz jūsu Facebook reklāmas? Facebook pikselis palīdz to izdarīt.

Auditoriju veidošana — izplatītākais kampaņu iestatīšanas veids ir izmantot Facebook iebūvētās mērķauditorijas atlases opcijas un atlasīt konkrētas atrašanās vietas, dzimumu, vecumu un pat intereses. Ja šādi esat izveidojis savas kampaņas līdz šim, līdzīgo cilvēku mērķauditorijas, ko varat izveidot, izmantojot Facebook pikseli, var ievērojami uzlabot jūsu rezultātus. Piemēram, šādi var atlasīt atsevišķi tikai tos, kuri ir izdarījuši pirkumus un pēc tam atlasīt šiem cilvēkiem vislīdzīgākos lietotājus Facebook platformā. Mēdz strādāt fantastiski.

Piemēram, tikai ieliekot Facebook pikseli savā vietnē un neko papildu nemērot, varat izveidot visu mājaslapas apmeklētāju auditoriju, kurus jau varat izmantot nākotnes kampaņās. Pieņemsim, ka jums ir jauns produkts — viena no visvērtīgākajām mērķauditorijām, kurai parādīt šo informāciju, būtu personas, kas jau ir bijušas jūsu tīmekļa vietnē (pastāv iespēja, ka viņus jau interesē tas, ko jūs varat piedāvāt). Tas ir retārgetings. Tā arī tās kleitas un kedas jums seko līdzi Facebook platformā. :)

Facebook ir kaudzēm informācijas par lietotājiem un viņi to izmanto, lai veidotu līdzīgo lietotāju auditorijas (lookalike audiences). Jebkuru sakrāto auditoriju var izmantot, lai izveidotu lookalike auditoriju – Facebook nepārtraukti krāj informāciju par, piemēram, jūsu mājaslapas apmeklētājiem un pēc tam atrod tos lietotājus, kuri tiem ir vislīdzīgākie. Tas ļoti labi strādā gadījumos, kad esat noregulējis pikseli, lai tas skaitītu pirkumu izdarījušos lietotājus jūsu mājaslapā — Facebook piefiksē tos cilvēkus, kuri ir iegādājušies jūsu produktu (dati atnāk no Facebook pikseļa), un izveidojat šo personu līdzīgo auditoriju, to varat izmantot jau nākamajā pārdošanas kampaņā.

Šeit ir informācija par auditorijām, kas ir pieejama vienam klientam, izmantojot Facebook pikseļa datus. Šeit visvairāk mēs izmantojam pēdējo 180 dienu mājaslapas apmeklētājus un pircējiem līdzīgo lietotāju auditoriju, lai sasniegtu cilvēkus, kas pie mums vēl nav bijuši. Ja gribam iet vēl plašāk, izmantojam arī auditoriju

LinkedIn insights tag

Mūsu gfd lapa nav visapmeklētākais interneta nostūris, un auditorija, kas mums ir, ir pārāk maza, lai tām izveidotu kampaņu, bet galu galā mēs tur nonāksim.

Šis ir gandrīz tas pats, kas Facebook Pixel – pat nedaudz vienkāršāks. Konversiju uzskaite ir nedaudz prastāka. Visādi citādi šis ir lielisks rīks, lai uzskaitītu Linkedin nopelnus pie konversijām pašā Linkedin, kā arī veidotu auditorijas retārgetingam un līdzīgo lietotāju auditorijas.

Tā kā linkedin ir diezgan dārgs salīdzinājumā ar Facebook (aptuveni x 10 dārgāks – vismaz Baltijas tirgos), to parasti izmanto, lai sasniegtu ļoti konkrētas, nišas mērķauditorijas, jo mērķauditorijas atlase pēc nozares, pozīcijas un citiem aspektiem ir nesalīdzināma salīdzinājumā ar citiem servisiem un reklāmas platformām.

LinkedIn insights tag sniedz iespēju retārgetēt ar reklāmu tikai tos mājaslapas apmeklētājus, kuri strādā nozarē, kura jums interesē, nevis pilnīgi visus lietotājus.

Yandex Metrica

Tas nav nekas lipīgs – tikai vietas, kur noklikšķinājuši mūsu lapas apmeklētāji. Redzam arī to, ka nevienam nerūp mūsu linkedin lapa, bet cenas ir tas, kas visus interesē.

Kā norādīts tabulā šī raksta sākumā, tas ir gandrīz tas pats kas Google Analytics, bet mēs šo parasti uzliekam klientiem tikai dažu iemeslu dēļ — heatmaps (karstuma kartes – kur lietotāji katrā lapā klikšķina), scroll maps cik tālu uz leju viņi apskata lapas), session recordings (lapas apmeklējumu ieraksti).

Kā redzams pievienotajā attēlā – kad paiet kāds brīdis un salasās pietiekoši dati, šo var izmantot, lai viegli paskaidrotu vadībai vai kolēģiem, kāpēc dažas mājaslapas vai tikai menu daļas nedarbojas, kā paredzēts, un kādas izmaiņas nepieciešamas.

Dažreiz ļoti ļoti noder.

Ko tālāk?

Sāciet ar to, ka izdomājat, ko vispār vēlaties izmērīt, lai optimizētu mārketingu un pēc tam izveidotu plānu ar ieviešanas grafiku. Iesaku nedomāt pārāk ilgi, jo apmeklētāji, kuri šodien apmeklē jūsu mājaslapu, jau šodien var atstāt informāciju, lai optimizētu jūsu mārketinga darbības rīt. Jo ātrāk sāksi, jo vairāk naudas ietaupīsi ilgtermiņā.

Oriģinālais raksts angļu valodā (arī manis rakstīts) – Website analysis checklist

***