Untitled-1

Vai AI izbeigs jauna satura radīšanu internetā?

Tie, kas kaut nedaudz seko tehnoloģiju ziņām, ir vismaz pamanījuši, ka pēdējā laikā ir parādījušies mākslīgie intelekti, kas zīmē, atbild uz jautājumiem un dara vēl daudz dažādas lietas.

Tas viss ir interesanti un nedaudz biedējoši, jo pieņemu, ka daudzās profesijās/sfērās (arī manā) šādu rīku parādīšanās nozīmē to, ka cilvēks gluži vienkārši zaudē tehnoloģijai.

Var mēģināt vilkt paralēles starp šādu viedokli ar ludītiem, bet man tomēr šķiet, ka šoreiz ir citādāk. Līdz šim ļoti daudz darbu, kuros gala rezultātam ir jābūt kaut kādu pievienoto vērtību, bija vajadzīgs cilvēks, jo jebkura tehnoloģija tika galā ar uzdevumiem tikai tik tālu, cik prasmīgi tā bija saprogrammēta.

Tagad mēs esam situācijā, kurā ir radīta tehnoloģija, kurai kaut ko pajautājot, tā var pārsteigt pašu tās radītāju.

Ok, tas bija ievads. Tagad galvenais.

Tas, par ko es šī visa sakarā domāju – kas notiks ar internetu?

1. Mākslīgie intelekti “mācās” no visa, kas internetā ir pieejams – cilvēku radīta satura.

2. Viens no iemesliem, kāpēc cilvēki liek internetā saturu, reputācijas/atpazīstamības celšanai – piemēram, uzņēmumi raksta blogus, lai būtu atrodami google rezultātos, bet influenceri/blogeri vairo sociālo kapitālu tā vēlākai monetizēšanai citos veidos.

3. Otrs iemesls, kāpēc internetā ir saturs – lai pelnītu ar reklāmu, kas ir izvietota pirms, pa vidu un pēc satura, kurš cilvēkam dotajā brīdī apmierina kādu vajadzību.

4. Respektīvi, milzīga daļa satura internetā tiek radīta aiz merkantiliem apsvērumiem.

5. Mākslīgais internets (līdz šim redzētajos risinājumos) saturu cilvēkam iedod vizuālā/audio formātā, bez jebkādām atsaucēm uz avotu. Attiecīgi, ja pre-AI laikmetā mans unikālais bloga ieraksts uz uzņēmuma blogu man atved 100 cilvēkus mēnesī, tad AI gadījumā mākslīgais intelekts atbildēs cilvēkam uz viņa vaicājumu bez nevienas atsauces.

6. Dažas nozares jau gadiem tiesājas ar Google par to, ka viņi meklēšanas rezultātus rāda tik plašus preview, ka cilvēkiem vairs nav vajadzības pat izdarīt klikšķi uz lapu, kurā ir pilnā satura versija (un attiecīgi satura autors negūst to labumu, ko bija plānojis iegūt, radot šo saturu). AI gadījumā šī problēma paceļas daudz nopietnākā līmenī.

7. Šis, protams, kļūst par problēmu tikai tad, kad ierastos meklētājservisus nomaina tāds vienkāršs čata logs, kurš atbild uz visiem jautājumiem. Vienalga – pārmigrē lietotāji vai arī paši meklētājservisi pāriet uz šādu formātu.

Fināla punkts – ja visi google/bing vietā sāk izmantot šādus AI risinājumus, pazūd motivācija veidot saturu “atvērtajam” internetam.

Ziņu portāliem viss ir jāliek aiz paywall, jo citādāk viņi vienkārši baros AI, kuri šo info tālāk iedos interneta lietotājiem paši.

Veidot specifisku specifisku saturu savas reputācijas būvēšanai konkrētā nišā arī vairs nav jēgas, jo iepriekšējo 100 kliku vietā atnāks viens pats AI un tālāk visiem dos saturu kā savu.

Influenceri varbūt ir drošībā, jo viņus nemeklē meklētājos. LAI GAN – gaidu pirmos influencerus visās platformās, kas pie 1mio sekotājiem atzīsies, ka ir AI radīti tēli un īstenībā nemaz neeksistē.

Tas, ko es gribēju pateikt – viens no variantiem, kas var trāpīties, ir, ka tāds brīvs, foršs un pieejams internets piedzīvo savus zelta laikus, jo turpmāk kvalitatīvu saturu būs jāliek aiz maksāšanas sienām, bet AI atstās tikai kaut kādus pārpalikumus.

Tas viss liek uzdot arī nākamo jautājumu – kāds būs tas bez maksas pieejamais saturs, uz kura bāzes AI veidos savas atbildes lietotājiem, kuri pajautās, piemēram: “Kā nomest svaru mēneša laikā?” Par šo gan varbūt citreiz. Par saturu, nevis manu lieko svaru.

* Šim rakstam pievienotais attēls – DALL·E 2 mākslīgajam intelektam palūdzu “expressive painting of artificial intelligence killing a website”. Iepriekš es parasti piemeklēju bildi kādā no attēlu bankām (bezmaksas, bet legālām) – šis ir praktisks piemērs, kurā mākslīgais intelekts jau vismaz dažus klikšķus (un iespējamu peļņu no reklāmas) parastajam internetam ir atņēmis.

***