soctiklu_cena.001

Kā veidojas cena par komunikāciju sociālo mediju profilos

Pirms dažām dienām kāds, kurš bija dzirdējis par cipariem mēnešu griezumā, kurus aģentūras piestāda klientiem (uzņēmumiem) par darbu ar sociālo mediju profiliem, man pajautāja, kā tas ir iespējams. Kā par dažu ziņu uzrakstīšanu un publicēšanu var sanākt maksāt vairāk par tūkstoti eiro. Šajā bloga ierakstā mēģināšu izskaidrot, kā veidojas cena par komunikāciju.

Zemāk ir arī pilnā aprēķina tabula šim salīdzinoši vienkāršajam projektam, kurā viss ir sadalīts pa stundām, skaitļiem un izmaksām. Aprēķinos piemērotā stundas likme ir 45€/h. Tā ir normāla likme. par stundas darbu aģentūras speciālistam, kurš sēž siltā birojā, strādā ar sakarīgu tehniku, izmanto legālu programmatūru un visu laiku mācās (arī par maksu, apmeklējot dažādus kursus un konferences).

Konkrētajā piemērā izdomāts klients grib, lai katru darba dienu tiktu publicēta viena ziņa, dažas ziņas prasa bilžu sagatavošanu (teksta uzlikšana, produkta attēlojums, citi darbiņi).

Izmaksu sadalījums

Te pa zemāk redzamajā tabulā minētajām pozīcijām. Darba nosaukums, veids un tas, ko tas ietver.

Viens ieraksts katru darba dienu

Vienkārši – reizi dienā ir jāpublicē ziņa trīs lielākajos sociālajos tīklos – Facebook, Draugiem un Twitter portālos. Šajās 30min, kas ir paredzētas vienai ziņai ietilps ziņu sagatavošana saskaņā ar iepriekš izveidotu stratēģiju kādam laikam uz priekšu, ziņu labošana, ja klients visu neapstiprina un arī pati publicēšana. Ziņas parasti tiek gatavotas uzreiz vairākas, piemēram, divām nedēļām uz priekšu.

Monitorings

Pēc ziņas publicēšanas ir jāuzmet acs, vai nav parādījušies kādi komentāri, kas jādzēš, jāatbild uz jautājumiem un jāseko līdzi tam, kas vispār notiek ar profiliem, lai nepalaistu garām kādu svarīgu ziņu vai no kādas mazas problēmas neizaugtu PR krīze. Protams, ka visu laiku kāds nesēž ar acīm ekrānā un stresaini nespiež F5 (refresh). Pateicoties dažādiem servisiem un aplikācijām par svarīgākajām lietām (jauns komentārs, piemēram) nāk notifikācijas, kas ļauj sekot līdzi aktivitātei visu nomoda laiku. Šī pozīcija ir domāta tam, lai visi būtu lietas kursā par to, ka kāds seko līdzi tam, kas notiek ar zīmola klātbūtni internetā.

Vizualizāciju sagatavošana

Konkrētajā piemērā ir paredzēts, ka nedēļā 2-3 ziņas ir ar bildi, kurā tiek ievietota informācija, produkta attēli vai ir kādi citi tehniskie darbi, kurus veic dizaineris. Šiem darbiem vienmēr ir ļoti grūti pateikt, cik laika aiziet katras bildes sagatavošanai un tas arī ļoti atšķiras no klienta uz klientu. Konkrētais 15min (vienai bildei) laiks ir tikai kā atskaites punkts.

Ikmēneša atskaite

Viens no svarīgākajiem un obligātākajiem darbiem. Bez atskaitēm un rezultātu mērīšanas darboties sociālajos tīklos ir kā mest naudu tukšā akā. Parasti atskaite aizņem 2h – bet sarežģītākiem klientiem (sociālie tīkli + blogs + mājaslapa + konversiju mērīšana) šāda atskaite var aizņemt arī 4 vai vairāk stundas. Piemēram, ja tiek publicētas dažādas ziņas, kurām katrai ir jāmēra klikšķu un pirkumu skaits.

Projekta vadība

Projekta vadītājs ir tas cilvēks, kurš komunicē ar klientu un vada darbu aģentūras iekšienē. Viņš sazinās ar klientu, saskaņo ierakstus un to publicēšanas plānus, atbild uz visiem jautājumiem un meklē atbildes, kad uzreiz nevar atbildēt. Šo sadaļa var rēķināt arī stundās tāpat kā visu pārējo, bet pēc mūsu pieredzes, šim darbam ir tieša korelācija ar visa projekta apjomu un mūsu gadījumā mēs parasti šo pozīcija aprēķinam pēc formulas (projekta vērtība) x 0,20 = projekta vadību izmaksas.

Kopējā summa

Tas ir tas cipars, kuru klients samaksā mēneša beigās par šādu pakalpojuma paketi. Tam visbiežāk nāk klāt mediju un citu veidu trešo pušu izmaksas. Paskatoties uz šo ciparu var likties ārprāts par vienu ziņu dienā, bet, ja ir vēlme, lai komunikācijā viss tiek veikts kvalitatīvi un nav vēlmes riskēt ar uzņēmuma tēlu un/vai reputāciju tā ir adekvāta samaksa.

Citi iespējamie tāmes priekšmeti

Tāmē var būt jaunākie speciālisti ar zemāku stundas likmi, korektors, varbūt kāds jomas speciālists, kurš pārbauda saturu pēc būtības. Atkarībā no projekta specifikācijas var arī nebūt kāds no nosauktajiem speciālistiem. Tas, kas būs vienmēr, būs projekta vadītājs, jo jebkurš darbs kādam ir jāvada un tam kādam par to arī ir jāatbild.

Vai šis aprēķina modelis ir perfekts?

Nekādā gadījumā. Nekad nav iespējams perfekti paredzēt, kas cik laika aizņems. Lielākā daļa man pazīstamo profesionāļu gan arī šādi vai kādā citā līdzīgākā vai mazāk līdzīgā veidā, balstoties uz savu pieredzi, mēģina šo summu aprēķināt pēc iespējas tuvāk realitātei. Ja summa ir neadekvāti augsta, samazinās iespēja, ka klients sāks vai turpinās izmantot aģentūras pakalpojumus, bet, ja summa ir aprēķināta parāk zema, tas rada zaudējumus aģentūrai.

Kā samazināt šo summu?

Jā, par to būs kāds nākamais bloga ieraksts – kā optimizēt šos izdevumus un tērēt līdzekļus efektīvāk, ja gribās runāties internetā.

Kas ir jāņem vērā vērtējot komunikācijas tāmi?

  • Stundas likme – ja tā ir absurdi zema (teiksim, 10EUR), tad ir naivi cerēt, ka ar zīmolu strādās profesionāļi. Speciālists, kurš tiek nodrošināts ar visu nepieciešamo darbam, ir dārgs prieks.
  • Stundu skaits – diemžēl esmu dzirdējis par aģentūrām, kurās ir pārsteidzoši zemas stundas likmes, bet tas tiek atgūts gluži vienkārši pārtāmējot projektu un dubultojot stundu skaitu.

Te tad arī slavenā tabula:

soctiklu_cena.001

Lai uzdotu papildjautājumus vai sarunātu konsultāciju par šīm tēmām, aicinu sazināties ar mani: http://marisantons.lv/par-mani/

***